• Skogsmaskinfører Jostein Nohr Skybakmoen som arbeider hos Johansen Skogsdrift AS rydder med en lett tynningsmaskin John Deere 1070E som brukes i opprydningsarbeidet etter romjulsstormen Dagmar. Bildet er tatt i forbindelse med dokumentasjonsprosjekt i Sormerudskogen i Elverum.

En av utfordringene med oppryddingsarbeidet var at arbeidet går saktere, siden tømmeret ligger nede på bakken, og er vanskelig å få opp. Skogsmaskina er konstruert for å felle stående trær, og når tømmeret ligger nede risikrer man å treffe en stein eller bakken. Dette skaper fort slitasje på kjede på maskina, og det må fort skiftes flere ganger i løpet av en dag. Maskinføreren skanner feltet før han begynner å kjøre. Han må finne retningen for hvor han skal kjøre ut fra både terrenget, og hvor det går veger.

Maskina kjøres inn på siden av stokken for å komme til i riktig vinkel. Maskina velter så rota tilbake på plass, slik at maskina kan kjøre oppå. Det var lite tele i bakken da stormen kom, derfor er kun 2 prosent av det stormfelte tømmeret brekt.

Norsk Skogmuseum har dokumentert skogskader etter stormen Dagmar som herjet i romjula 2011. Opprydningsarbeidet foregikk fortsatt i mai 2012, da Norsk Skogmuseum dokumenterte dette arbeidet.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Skogsmaskinfører Jostein Nohr Skybakmoen som arbeider hos Johansen Skogsdrift AS rydder med en lett tynningsmaskin John Deere 1070E som brukes i opprydningsarbeidet etter romjulsst...