Enligt text som medföljde bilden: "Gustafsberg, Marolga 12/8 06."

1 comment

• Marolga byggd 1898 köptes från Tyskland 1905 eller 1906 av friherre Osborn Dickson och tillhörde den något ospecificerade kategorin kryssarjakter som hade sin storhetstid under förra sekelskiftet och fram till första värlskrigets utbrott 1914. Kryssarjakterna var till skillnad från de mindre och mer tävlingsinriktade centerbordsjakterna och fenkölsjakterna lika mycket långfärdsbåtar med bebolighet och var i vissa fall lika snabba som de båda mindre kappseglingsmässiga kategorierna. Men självfallet mycket dyrbara.

Jämförbara var också de större internationella jakterna 12- och 15- meters jakter som inte hade med längden att göra utan var mätetalet. Dessa kom fram från och med 1906 och intresset kulminerade mellan 1910-1914.
    Marolga ritad Max Oertz var 13.7m lång och bar hela 212 kvm. segel. Marolga var därmed ingen av de större i sin kategori. Den framgångsrikaste var Ellen ritad av Gerhard Barg, byggd i Rostock 1904. Inköpt av fabrikör Richard Jonson 1906. Ellen var en av de många prydnaderna vid regattorna åren runt 1910. Ellens data: Längd 20.10m bredd 3.96. segelyta 298 kvm. Djupgåendet säger något om dessa havets klenoders förmåga att bära dessa segelmassor: 2.7 meter. Kölvikten kunde dessutom vara repektingivande 5-10 ton eller avsevärt mer i bly. Detta medförde att när blypriserna steg till enorma proportioner under första världskriget sålde man blykölarna i många fall, vilket innebar slutet för flera av dessa magnifika jakter. Efter kriget återstod bara en spillra av det tidigare beståndet.
    Den allra största var Rendez-vous II ägd av den stockholmaren och grosshandlaren Gunnar Setterwall med sommarbostad på Särö. Den 27 meter långa jakten var ritad åt Setterwall av W. Fife i Skottland 1913. Finns att se på stiftelsen Särö kulturarv virtuellt museum tillsammans med den 21 m långa 15-meters jakten Mariska som överlevde "plundringen" av blykölen och återställdes efter kriget.