Enligt text som medföljde bilden: "Gustafsberg. Kappsegling Prisca 7/8 04."

1 comment

• Prisca byggdes i stål på Keillerska varvet till sommaren 1899. Henrik Pripp(bryggerisläkten) beställde denna båt som ritades av Carl-Otto Liljegren, en av förra sekelskiftets främsta konstruktörer, bror till varvsägaren G. R. Liljegren i Göteborg och son till en av stiftarna till GKSS 1860 O. N. Liljegren. Liljegren, Gedda och Bothén var Göteborgs mest betydande seglarsläkten under nästan ett sekel.

Liljegren ritade många av Sveriges främsta båtar. Vinga, 8-meters jakten som tog Sveriges första OS-medalj i segling, Silver vid OS 1908. 6-meters jakten Agnes II som tog Sveriges första seger vid Entonnarpokalen i Kiel 1909. och Sveriges första egentliga och snabbaste Racerbåt 1907: Duo som med 6-cyl. motor nådde 28 knop drygt 51 km i tim.

Liljegren som studerat för Albert Anderson vid Göteborgs skeppsbyggnadsinstitut senare Chalmers betecknade Prisca som kanske sin mest lyckade båt.
    Måtten var 14,88m längd. Bredd 3m segelyta 134 kvm.

Det är roligt att se Prisca avbildad för antalet bilder är ytterst få. Ytterligare en bild finns som med stor sannolikhet är Prisca i närbild finns på museet under Regatta i Gustafsberg.