Enligt text som medföljde bilden: "Gustafsberg. Kappseglingen (Primula?) 7/8 04."

1 comment

• Primula? frågar sig fotografen Hugo Hallgren. Kan mycket väl vara fallet! Jämför här på museet med med Hjördis som båten döptes till när den såldes. Primula ritades av Gunnar Mellgren och byggdes i stål på Kiellerska varvet. Ibland anlitades den kände rorsmannen Manne Jönsson 1869-1951 telegrafkommisarie från Borås, som enligt uppgift var en av de som lärde Sven Salén att segla. Jönsson också seglade båtar som Vesta, Marolga, Sophie Elisabeth, Sibyllan de båda senare 15- repektive 12- meters jakter. Vidare skärgårdskryssaren 40:an Blanka. Blanka och Sibyllan var Stockholmsbåtar så Jönsson fick resa upp och sätta sig till rors. Det var egentligen en fantastisk ställning för Jönsson för det rådde under 1910-och 20 talen en strid mellan västkustseglare och ostkustseglare som föredrog skärgårdskryssare medan västkustseglare höll på den internationella regelns båtar. Manne Jönsson stod till skillnad från Sven Salén inte neutral till den striden utan betecknades snarast som "partiledare" av en del ostkustseglare.