Enligt text som medföljde bilden: "Gustafsberg. Karin och Agnes 9/8 08."

1 comment

• Karin och Agnes tillhörde Göteborgs Särklass B. Bilden är kanske eller snarast sannolikt tagen vid seglingen om Drakskeppet. Ett pris instiftat av SS Viken för att fira minnet av sällskapets 25-års jub. 1904. Ursprungligen skulle tävlingen gälla båtar under 8 meters längd, men ändrades så att de populära båtarna i Särklass B, en enkel konstruktionsklass kunde delta. Banan stäckte sig från Långedrag till Gustafsberg eller omvänt beronde på föregående års segrare. Precis som vid Orust Runt seglingen var Drakskeppet en tävlan mellan sällskapen: SS Viken, GKSS, SS Aeolus och SS Göterne. Segrare 1904: GKSS med Zinita. 1905 GKSS med Karin (på bilden) 1906 SS Viken med Avanti med rorsmannen konsul Ch. Thorburn. 1907 Athene äg. Fr. Park. Rorsman Eduard Ohlson. 1908 SS Göterne med Agnes äg. och rorsman Eduard Ohlson.
    1909 Athene äg. och rorsman Fr. Park.