Enligt fotografens noteringar: "Utsigt från Parken." Plats: Gustafsberg Datum: 30 Juli 1899 Tid: Kl 3.30 em. Ljus: Solsken Bländare: No 2 Objektiv: Svenska Express Exponering: Hast...

1 comment

• Båtarna i bild kan jag bara ge allmän information om. Från vänster: Fin koster, sent 1880-tal? Mörkt skrov med storsegel uppe. Kutter, högt fribord, tydliga överhängen vilket tyder på 1892-1897 då en rad sådana jakter byggdes bland annat C. O. Liljegrens Aura 1896. De två låga skroven i höger bildhalva är typiska fenkölsjakter eller så kallade racerjakter som stod på sin höjdpunkt 1897-1904. En kort men intensiv period. Exempelvis förnyades den kappseglande göteborgsflottan på ca. 40 båtar med 50 % till säsongen 1897. Anledningen var att en Stockholmsflotta om 12 båtar för första gången gästade Göteborg och den internationella regatta som hölls 1896 där Göteborgare och tillresta norrmän utklassades av Stockholmarna som hade ett helt nytt båtmaterial med fenkölsjakter och kryssarjakter, som också Göteborgarna skaffade sig. Revanchlusten var således tydlig.