• Johan Ludwig Mowinckel påTrolldalsaksla, Hadseløya. Fin utsikt mot Stokmarknes og Eidsfjorden.
    Photo: Museum Nord

"Paa fodtur i Hadseløens diverse jagtmarker. Joh. Ludwig Mowinckel paa Trollaksla. Udsigt mod Stokmarknes og Eidsfjorden."

1 comment

• Dette er trolig heller statsministerens sønn, ved samme navn. Johan L. Mowinckel, sønnen, var født i 1895 og ble gift med Anna Ovidia Kildal fra Rabben på Melbu i Hadsel. Hennes foreldre var Daniel B. Kildal og Anna Ovidia Fredriksen (f.1867). Kildal var født i 1864 i Oslo, overrettsaksfører i Hadsel og Adm.dir i sparebanken i Hadsel før familien dro sørover igjen etter 1902. Dette kan være et sommeropphold på konens barndomstrakter.