• Servering av varmrøykt kvitfisk i Norsk Skogbruksmuseums friluftsmuseum på Prestøya under De nordiske jakt- og fiskedager i 1973.  I forgrunnen sitter en av aktørene under arrangementet og nyter nyrøykt fisk med smør og flatbrød, mens bikkja hans venter tålmodig ved siden av.  I bakgrunnen til venstre ser vi busserullkledde Gunhild Eknæs bak et serveringsbord der publikum kunne kjøpe fisk, og ved røykeanlegget sto det tre menn.  Den nærmeste av dem (med ryggen mot fotografen) var museets nyansatte undervisnings- og utstillingsleder, Jostein K. Nysæther.  Ved siden av ham står Konrad Eggen, en skogsarbeiderveteran fra Horndalen i Elverum, som dette året arbeidet med stell av museets friluftsanlegg i sommersesongen.  Han ble seinere fast ansatt med gartner- og handverksoppgaver som arbeidsfelt.

I 1973 var røykeanlegget for fisk på vestsida av Prestøya nytt.  Man kunne vise både kaldrøyking og varmrøyking, men det var den sistnevnte metoden som var raskest, og dermed best egnet for dette arrangementet.  Varmrøyking er en tilberedningsmåte for fisk på linje med koking og steking.  Den forholdsvis svale og kortvarige røykinga har begrenset effekt, og varmrøykt fisk har følgelig ikke like lang holdbarhet som kaldrøykt.  Nytilberedt varmrøykt fisk er imidlertid delikat og velsmakende.  Varmrøykingsanlegg lages gjerne på en bakkekam, med en forholdsvis kort røykkanal fra et punkt nede i bakkeskråningen opp mot ei tønne eller kasse, der fisken henges eller legges, og hvor røyken samles.  Ved Skogmuseets røykeanlegg på Prestøya er det et kasseformet røykkammer med skuffer eller brett med nettingbotn, som fisken legges på.  Kassa dekkes med et strieklede.  Etter innledende fyring med ved, som etterlater seg glør i den nedre delen av røykkanalen, fyres det blant annet med einerbar, som gir fin røyk.  Temperaturen inne i røykekammeret bør være mellom 60 og 80 grader.  Det tar fra 45 minutter til to timer å få fisken serveringsklar, avhengig av fiskens størrelse, fyringa og av hvilket smakspreg som ønskes.  Under jakt- og fiskedagene serveres den varmrøykte fisken direkte fra røykeanlegget, med flatbrød, smør og gjerne lettøl til.  På museet har kassa fisken røykes i litt spøkefullt vært kalt «Konrads kommode» etter ovennevnte Konrad Eggen, som ledet fiskerøykinga når det var arrangementer på Prestøya.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Servering av varmrøykt kvitfisk i Norsk Skogbruksmuseums friluftsmuseum på Prestøya under De nordiske jakt- og fiskedager i 1973. I forgrunnen sitter en av aktørene under arrangem...