• Biler og mennesker i Strandgata.
    Photo: Ukjent fotograf / Sør-Troms Museum

Biler og mennesker i Strandgata.

4 comments

• Bygningen bak kiosken, Torbergsens eiendom i Strandgata 12, skal ha fått fasadeendring i form av midtarken i loftsetasjen i 1935.
  • Takk for opplysningen. Jeg innbiller meg at bildet ser eldre ut enn siste halvpart av tredvetallet, men det kan jo ikke stemme. Jeg har oppdatert dateringen.
  • Korrigering: Fasadeendringen skjedde i 1929. Knut Saue har sett på bildet og opplyser at bil nr. 3 i kortesjen er en Pontiac sedan 1929-modell. Dem var det bare én av i Harstad i motorvognregisteret for 1930: X-326. Eier: Wilhelm Giertsen. Fotoet kan altså ikke være eldre enn 1929.
  • Takk igjen, Ørjan, da har vi en sikker bakre grense for dateringen. Men så er spørsmålet: hvor langt ut på 1930-tallet kan bildet være tatt? Jeg holder en knapp på 1930 eller et par år etterpå.