• Buss som gjekk mellom Åmdals Verk og Dalen, ca 1924
    Photo: Vest-Telemark Museum

Buss som gjekk mellom Åmdals Verk og Dalen, ca 1924

• Kven er det som sit på taket
  • Omtrent samme bilde er gjengitt i Henriksveen, H. og Åsen, K. (1997). Bakke opp og bakke ned: rutebildrift i Vest-Telemark. Seljord: Vest-Telemark Bilruter (side 39).

I følge boka kom ruta Åmdals Verk-Dalen i gang først i 1927, og Sigvart Lie ble sjåfør først i 1930. Men faren Olav O. Lie hadde kjørt post med hest Åmdals Verk-Bandaksli alt fra 1918. I Bandaksli var det samband med båtrutene på Telemarkskanalen. Postverket bestemte i 1926 at posten skulle gå om Dalen. I 1927 kjøpte Lie bil til denne ruta. Men om vinteren skjedde det ofte at hesten måtte overta siden det var dårlig med brøyting.

Det spørs om dette er første bilen i ruta Åmdals Verk-Dalen. En ny bil ble tatt i bruk i 1934. Se Inventarnr. VTM.F.08088 om dette.
    e plass til sju passasjerer og hadde stort rom til gods bak.

• Bilen er en Chevrolet 1929-30, siste årgang av merket levert som med treeikehjul på lastebil. Bildet kan derfor ikke være så tidlig som 1924.
  • I følge "Bakke opp og bakke ned: rutebildrift i Vest-Telemark. Seljord", se referanse ovenfor, ble ruta Åmdals Verk-Dalen drevet med bil først fra 1927. Det er ingen data om bilen. Den ble byttet med ny kombinertbil innkjøpt i 1931. Den kunne ta 6 personer og 850 kg last. Det kan være denne som er vist på bildet.