"San Toy, Ägare: Bankir G. A. Kyhlberger Konstruktör: Gunnar Mellgren"

2 comments

• Garm IV byggdes på Keillerska varvet eller Göteborgs mekaniska verkstad, som efter överlåtelse av rörelsen fick det inte obekanta namnet Götaverken. Keillerska var framförallt stålbåtsvarvet som gav den berömde båtkonstruktören Gunnar Mellgren(1872-1929) sin första anställning som maskiningenjör 1892. Mellgren kom att utnyttja Keillerskas teknik att bygga i så tunn plåt som ner till 2 mm, vilket tillämpades för Verdande 1897.
    Anledningen att Keillerska intresserade sig för småbåtar var att James Keiller s:r (1836-1918) hade tagit över rörelsen från sin far och att James både var intresserad rorsman men också båtkonstruktör. James var också ordf. i GKSS under de expansiva åren 1898-1902. James bror Alexander Keiller (1832-1918) var också konstruktions kunnig, men hade inte med den Keillerska rörelsen att göra utan bruksägare. Han ritade cruisern Alexandra 1898. Ofta säger man att de "moderna jakterna" gjorde sin entre i Sverige mellan åren 1890-1893. Med modern avses här överhängande ändskepp, kortare, djupare kölar som förbättrade både seglingsförmåga och manövrerbarhet.
    Albert Anderson brukar räknas som den förste som ritade enligt detta koncept. Men faktum är att James Keiller s.r redan 1886 ritade och byggde ståljakten Celeriter enligt dessa nya rön. Att det verkligen handlade om nya rön kan man utläsa av seglingsprotokoll från förra sekelskiftet 14 år efter båtens tillblivelse då Celeriter fortfarande hävdade sig väl på kappseglingarna! På dessa 14 år hade utvecklingen varit enorm, allt från1880-talet var i övrigt passé. Frågan är var James Keiller s.r fick sina insikter? Albert Anderson var visserligen anställd hos Keillerska samtidigt som han var verksam som lärare på Göteborgs Skeppsbyggnadsinstitut som sedan sammanfördes med Chalmers. Med då hade inte Anderson inlett sin verkliga karriär och hans genombrottsbåt Tora byggdes först 1891 och är knappast mycket modernare än Celeriter byggd 5 år tidigare. Celeriter och Alexandra finns här på Digitalt museum under Bohusläns museum samt på stiftelsen Särö Kulturarv virtuellt museum.

När Garm IV kom till hade Keillerska således byggt stålbåtar under 16 år och Mellgren ritat stålbåtar under 7 år.
    Garm IV var en beställning av Olof Mark, hans tredje båt hos Mellgren, men hans första i stål. Jakten var en utpräglad jättelik racer och fick stora framgångar redan sommaren 1902, då Mark vid Kielregattan besegrade Kejsar WIlhelm II stålskonare Meteor III byggd samma år. Denna var 50m lång, 7m bred och bar 929 kvm segel. Under regattaveckan tog Mark för övrigt en mängd segrar. Garm IV såldes sedan till G.A. Kyhlberger som lät John" Glas-Kalle" Carlsson segla henne vid kappseglingar. Både Olof Mark och Glas-Kalle, två av de främsta rorsmännen på den tiden, seglade därför i samma båt, men under olika tidsperioder. För den som vill kunna identifiera fler stålbåtar som sällan specificeras, så håll utkik efter; Båtnamn-konstruktör: Sport 1890( Henrik Pripp1861-1921,släkt med Keillers) Göta (Mellgren 1895) Verdande(Mellgren1897) Fortuna, senare Gonda (James Keiller 1889) Catch me( J. Keiller år?)Fortiter(J. Keiller 1904) Prisca Liljegren 1898) Primula senare Hjördis( Mellgren 1903) samtliga byggda på Keillerska. Titania (Mellgren 1905) Eriksbergs mek. verkstad. samt Puck (Liljegren 1892) KSSS lottbåt, Bayards varv, Djurgården.

• Tack för din kommentar!