• Motivet er fra Peter Christen Asbjørnsens arbeidsrom i Rosenborggata i Kristiania, der han bodde på sine eldre dager.  Hovedpersonen sjøl sitter tilbakelent på en kontorstol sentralt i bildeflata, foran et digert skrivebord med skuffer i sargen, både på langsida mot sitteplassen og i tverrenden mot fotografen.  Bordet bæres av kryssbukkonstruksjoner i begge ytterendene.  Disse var stilt på tvers av bordplatas lengderetning, og bordet kviler slik sett på fire bein med profilerte kanter.  Oppå bordet ligger et par bøker, et skrin, noe som kan minne om et lesebrett, samt en brev- eller dokumentholder med hestesko som sidevanger.  Bordet står i et rom som åpenbart går på tvers av en bygning, og på ytterveggen bak er det to vinduer hvor det siver inn dagslys.   Under vinduet aner vi en sofa.  Motlyset fra de nevnte vinduene, samt manglen på blitslys og ortokromatisk film, bidrar til at Asbjørnsen framtrer som en silhuett uten tydelige ansiktstrekk.  At det er ham som er portrettert på dette fotografiet er det likevel ingen tvil om.  Tverrveggen foran skrivebordet (til høyre i bildet) er dekt med bokhyller, der de tre nederste hylle- og bokradene stikker noe lengre fram i rommet enn de fem-seks øverste.  På veggen bak Asbjørnsen (til venstre i bildet) ser vi ei dør der kunstneren Morten Müller hadde malt naturstemninger på speilflatene.  på den øverste av dem kan vi ane kronene på gamle furutrær, eventyrskog.  Bakenfor døra skimter vi fulle bokhyller.  Mellom døra og fotografen er det ei hylle med fire plater.  På plate nummer to lå det et brett med en del smågjenstander på, mens det lå ei bok på den øverste.  De øvrige hyllene var tomme.  Pa veggen til venstre for hylla hang ei lærskreppe og et flettet bæreredskap (muligens fiskeskry).  Over hylla henger et utstoppet hjortehode med gevir på ei sirkelrund treplate.  Vi skimter også ugleliknende, utstoppete fugler i hjørnene innerst i rommet.  Golvet var dekt med tepper, dels lagt oppå hverandre, både til pryd og som vern mot trekken nedenfra.  Sentralt i det lerretsbetrukne og malte taket sitter det en profilert gipsrosett med opphengsmulighet for ei taklampe.  Parafinlampa til Asbjørnsen hang imidlertid ikke der, men på den glatte takflata noe nærmere vindusveggen.  Vi ser for øvrig den samme lampa i et speil som var montert på høykant mellom de to vinduene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motivet er fra Peter Christen Asbjørnsens arbeidsrom i Rosenborggata i Kristiania, der han bodde på sine eldre dager.  Hovedpersonen sjøl sitter tilbakelent på en kontorstol sentralt i bildeflata, foran et digert skrivebord med skuffer i sargen, både på langsida mot sitteplassen og i tverrenden mot fotografen.  Bordet bæres av kryssbukkonstruksjoner i begge ytterendene.  Disse var stilt på tvers av bordplatas lengderetning, og bordet kviler slik sett på fire bein med profilerte kanter.  Oppå bordet ligger et par bøker, et skrin, noe som kan minne om et lesebrett, samt en brev- eller dokumentholder med hestesko som sidevanger.  Bordet står i et rom som åpenbart går på tvers av en bygning, og på ytterveggen bak er det to vinduer hvor det siver inn dagslys.   Under vinduet aner vi en sofa.  Motlyset fra de nevnte vinduene, samt manglen på blitslys og ortokromatisk film, bidrar til at Asbjørnsen framtrer som en silhuett uten tydelige ansiktstrekk.  At det er ham som er portrettert på dette fotografiet er det likevel ingen tvil om.  Tverrveggen foran skrivebordet (til høyre i bildet) er dekt med bokhyller, der de tre nederste hylle- og bokradene stikker noe lengre fram i rommet enn de fem-seks øverste.  På veggen bak Asbjørnsen (til venstre i bildet) ser vi ei dør der kunstneren Morten Müller hadde malt naturstemninger på speilflatene.  på den øverste av dem kan vi ane kronene på gamle furutrær, eventyrskog.  Bakenfor døra skimter vi fulle bokhyller.  Mellom døra og fotografen er det ei hylle med fire plater.  På plate nummer to lå det et brett med en del smågjenstander på, mens det lå ei bok på den øverste.  De øvrige hyllene var tomme.  Pa veggen til venstre for hylla hang ei lærskreppe og et flettet bæreredskap (muligens fiskeskry).  Over hylla henger et utstoppet hjortehode med gevir på ei sirkelrund treplate.  Vi skimter også ugleliknende, utstoppete fugler i hjørnene innerst i rommet.  Golvet var dekt med tepper, dels lagt oppå hverandre, både til pryd og som vern mot trekken nedenfra.  Sentralt i det lerretsbetrukne og malte taket sitter det en profilert gipsrosett med opphengsmulighet for ei taklampe.  Parafinlampa til Asbjørnsen hang imidlertid ikke der, men på den glatte takflata noe nærmere vindusveggen.  Vi ser for øvrig den samme lampa i et speil som var montert på høykant mellom de to vinduene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motivet er fra Peter Christen Asbjørnsens arbeidsrom i Rosenborggata i Kristiania, der han bodde på sine eldre dager.  Hovedpersonen sjøl sitter tilbakelent på en kontorstol sentralt i bildeflata, foran et digert skrivebord med skuffer i sargen, både på langsida mot sitteplassen og i tverrenden mot fotografen.  Bordet bæres av kryssbukkonstruksjoner i begge ytterendene.  Disse var stilt på tvers av bordplatas lengderetning, og bordet kviler slik sett på fire bein med profilerte kanter.  Oppå bordet ligger et par bøker, et skrin, noe som kan minne om et lesebrett, samt en brev- eller dokumentholder med hestesko som sidevanger.  Bordet står i et rom som åpenbart går på tvers av en bygning, og på ytterveggen bak er det to vinduer hvor det siver inn dagslys.   Under vinduet aner vi en sofa.  Motlyset fra de nevnte vinduene, samt manglen på blitslys og ortokromatisk film, bidrar til at Asbjørnsen framtrer som en silhuett uten tydelige ansiktstrekk.  At det er ham som er portrettert på dette fotografiet er det likevel ingen tvil om.  Tverrveggen foran skrivebordet (til høyre i bildet) er dekt med bokhyller, der de tre nederste hylle- og bokradene stikker noe lengre fram i rommet enn de fem-seks øverste.  På veggen bak Asbjørnsen (til venstre i bildet) ser vi ei dør der kunstneren Morten Müller hadde malt naturstemninger på speilflatene.  på den øverste av dem kan vi ane kronene på gamle furutrær, eventyrskog.  Bakenfor døra skimter vi fulle bokhyller.  Mellom døra og fotografen er det ei hylle med fire plater.  På plate nummer to lå det et brett med en del smågjenstander på, mens det lå ei bok på den øverste.  De øvrige hyllene var tomme.  Pa veggen til venstre for hylla hang ei lærskreppe og et flettet bæreredskap (muligens fiskeskry).  Over hylla henger et utstoppet hjortehode med gevir på ei sirkelrund treplate.  Vi skimter også ugleliknende, utstoppete fugler i hjørnene innerst i rommet.  Golvet var dekt med tepper, dels lagt oppå hverandre, både til pryd og som vern mot trekken nedenfra.  Sentralt i det lerretsbetrukne og malte taket sitter det en profilert gipsrosett med opphengsmulighet for ei taklampe.  Parafinlampa til Asbjørnsen hang imidlertid ikke der, men på den glatte takflata noe nærmere vindusveggen.  Vi ser for øvrig den samme lampa i et speil som var montert på høykant mellom de to vinduene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fotografi

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to