1
3
100
3 tygprover (a-c), på inredningstyg i samma randmönster. Mönstret heter Liljerand, komponerat 1946 av Astrid Sampe för NK:s Textilkammare. Tryckt på linneliknande väv i cellull s.k. vistra, i en färg mot vit botten. a) Mellanblå ränder. b) Klargröna ränder. c) Rosaröda ränder. Alla tre proverna har en stadkant. På både det blå och det röda provet finns en färgskarv som visar att det är handtryckt med ram. Tryckta i filmteknik som var en ny teknikvid 1930-talets mitt som NK:s Textilkammare var tidiga med. Föreståndaren Astrid Sampe beställde först hos Borås Väveri som tryckte och från 1944 samarbetade hon med Ljungbergs tygtryckeri i Floda i Västergötland. Många kända mönsterritare tecknade tryckmönster för NK. Se vidare: Innez Svensson Tryckta tyger från 30-tal till 80-tal, Liber 1984 sid 20-23. Proverna ingår i en större samling som alla tycks komma från NK:s Textilkammare och är från 1940-talets mitt. De har sparats av textilkonstnären Mai Wellner som 1944 kom som estnisk flykting till Stockholm där hon redan 1945 fick arbete hos Astrid Sampe på Textilkammaren. Hon stannade till 1946 och proverna borde därför vara från de åren. /Berit Eldvik 2008-02-05
Photo: Eriksson, Elisabeth / Nordiska museet
3 tygprover (a-c), på inredningstyg i samma randmönster. Mönstret heter Liljerand, komponerat 1946 av Astrid Sampe för NK:s Textilkammare. Tryckt på linneliknande väv i cellull s.k. vistra, i en färg mot vit botten. a) Mellanblå ränder. b) Klargröna ränder. c) Rosaröda ränder. Alla tre proverna har en stadkant. På både det blå och det röda provet finns en färgskarv som visar att det är handtryckt med ram. Tryckta i filmteknik som var en ny teknikvid 1930-talets mitt som NK:s Textilkammare var tidiga med. Föreståndaren Astrid Sampe beställde först hos Borås Väveri som tryckte och från 1944 samarbetade hon med Ljungbergs tygtryckeri i Floda i Västergötland. Många kända mönsterritare tecknade tryckmönster för NK. Se vidare: Innez Svensson Tryckta tyger från 30-tal till 80-tal, Liber 1984 sid 20-23. Proverna ingår i en större samling som alla tycks komma från NK:s Textilkammare och är från 1940-talets mitt. De har sparats av textilkonstnären Mai Wellner som 1944 kom som estnisk flykting till Stockholm där hon redan 1945 fick arbete hos Astrid Sampe på Textilkammaren. Hon stannade till 1946 och proverna borde därför vara från de åren. /Berit Eldvik 2008-02-05
Photo: Eriksson, Elisabeth / Nordiska museet
3 tygprover (a-c), på inredningstyg i samma randmönster. Mönstret heter Liljerand, komponerat 1946 av Astrid Sampe för NK:s Textilkammare. Tryckt på linneliknande väv i cellull s.k. vistra, i en färg mot vit botten. a) Mellanblå ränder. b) Klargröna ränder. c) Rosaröda ränder. Alla tre proverna har en stadkant. På både det blå och det röda provet finns en färgskarv som visar att det är handtryckt med ram. Tryckta i filmteknik som var en ny teknikvid 1930-talets mitt som NK:s Textilkammare var tidiga med. Föreståndaren Astrid Sampe beställde först hos Borås Väveri som tryckte och från 1944 samarbetade hon med Ljungbergs tygtryckeri i Floda i Västergötland. Många kända mönsterritare tecknade tryckmönster för NK. Se vidare: Innez Svensson Tryckta tyger från 30-tal till 80-tal, Liber 1984 sid 20-23. Proverna ingår i en större samling som alla tycks komma från NK:s Textilkammare och är från 1940-talets mitt. De har sparats av textilkonstnären Mai Wellner som 1944 kom som estnisk flykting till Stockholm där hon redan 1945 fick arbete hos Astrid Sampe på Textilkammaren. Hon stannade till 1946 och proverna borde därför vara från de åren. /Berit Eldvik 2008-02-05
Photo: Modig, Mari / Nordiska museet
Accept license and download photo