Part of exhibition
History
-
-
Produktion
-
Tillverkare
Schwartz, Johan David
säker
-
History
Johan David Schwartz härstammade från Skå i Uppland, där fadern ligger begravd, men familjen var av tyskt ursprung. Den första utbildningen fick han i Stockholm som elev hos den tyskfödde konstnären David von Krafft, som lärde upp honom till porträttmålare. Enligt ett intyg från sin lärare reste han år 1701 utomlands "um sich in seiner Wissenschaft weiter zu perfectionieren". Via de beställningar av porträtt han fick, kan vi få en hum om hans resor. Det är möjligt att han studerade i Paris, men den franska senbarockstilen kan han också ha tillägnat sig från David von Kraffts ateljé eller genom de tyska hoven.
Åren 1706–1707 tillbringade han i Karl XII:s läger vid Altranstädt, där han fick hedersuppdraget att måla av konungen. Under denna period gjorde han också flera officersporträtt i en stil som skulle kunna benämnas som karolinsk. Johan David återvände förmodligen 1708 till Sverige men reste åter utomlands 1712. Denna gång besökte han Holstein, Berlin och London för att sedan återvända till Sverige för gott år 1714. Enligt en adresskalender för Stockholm, utgiven 1728, bodde han vid "Stora torg" såsom tillhörande "de ansenligaste af Borgerskapet".
Johan David Schwartz brukar ofta anses som David von Kraffts bäste och mest framgångsrika elev. Hans äldsta kända målning är ett självporträtt från 1700. Detta finns numera på Nationalmuseum i Stockholm. Om hans första arbeten verkar osjälvständiga, fann han under sina utlandsresor snart en personlig stil. Schwartz var upphovsman till originalet till det välkända formella Karl XII-porträttet "Karl XII, 1682-1718, kung av Sverige, pfalzgreve av Zweibrücken", möjligen mer känt genom den kopia (oljemålning av David von Krafft) som tillhör Nationalmuseum.
I porträttet av Karl XII visar han en kärv realism som korresponderar med det karolinska krigaridealet. Via påverkan från kontinentens porträttstilar blir hans måleri friare och starkare i färgen utan att han därmed lämnar stormaktstidens stilideal.
Johan David verkade huvudsakligen som porträttmålare (Magnus Stenbock (1712), Arvid Horn (1718), Arvid Horn och hans gemål, två imponerande ceremoniporträtt (1726), akademiräntmästaren B. Rommel (1725, Uppsala akademi), Mattias Steuchius (Linköping) med flera), även i form av miniatyrer, men han gjorde också ett epitafium över sin fader och ett par altartavlor. Under sin vistelse i London i början av 1710-talet målade han troligen Döden och girigheten.
Till hans produktion hör också små "Ecce-homo"-bilder. Efter original av honom finns kopparstick av Erik Geringius och Haton. Johan David Schwartz finns representerad bland annat i Malmö museum, Östergötlands länsmuseum, Kalmar läns museum, på Drottningholms slott och i Lunds universitet.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_David_Schwartz
- Profession Konstnär
- Alternative names Swartz
- Gender Man
- Nationality Sverige (SE)
- DigitaltMuseum Search in «Schwartz, Johan David»
-
History
-
Annat
-
Militärt förband
Livdrabantkåren
säker
- DigitaltMuseum Search in «Livdrabantkåren»
-
Accession - 1937
-
Givare till museet
Haupt, Oskar
säker
- Profession Direktör
- DigitaltMuseum Search in «Haupt, Oskar»
-
Classification
-
- Bildkonst (Outline) OU 532
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier AM.065922
- Alternative name 17511 - 1932 års nr
- Part of collection Armémuseum
- Owner of collection Armémuseum
- Institution Armémuseum
- Date published August 13, 2014
- Date updated September 8, 2023
- DIMU-CODE 011024422272
- UUID 3d462ee6-f444-4736-a158-80d4e16914ab
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».