En av två skulpturer, föreställande nakna eller i det närmaste nakna män, genom sina attribut lätt igenkända som Herkules. Fyndnummer 00397 har dessutom vid sina fötter en odjursliknande varelse, som med största sannolikhet föreställer helveteshunden Cerberus.
Ur konstruktiv synpunkt ansluter sig de båda herkulesskulpturerna till varandra.
Fyndplats
Skulpturen påträffades akter om skeppet, något babord om akterstäven.
Vid bärgningen noterades förgyllning på kedjan och på skägget samt vit färg på bröstet.
Placering på skeppet
Skulpturen är placerad på nedre delen av det undre aktergalleriet, längst ut åt babord sida.
Herkulesskulpturen har burits eller stöttats upp underifrån av ett konsolhuvud.
Ikonografi
Herkules, son till Zeus och den dödliga Alkeme, var den forngrekiska sagans mest ansedda gestalt kring vilken tidigt en omfattande mytbildning uppstått.
Myternas och antika författares, däribland Xenophons, skildringar av Herkules och hans bedrifter bildade underlag för renässansens och barockens höga uppskattning av den antika sagohjälten. I 1500- och 1600-talets bildkonst, litteratur och musik blev han den mest omhuldade av den antika mytologins alla gudar och heroer. Hans långa och av kamp och vedermödor kännetecknande jordevandring, som slutade med seger och hjältens upptagande i de odödligas krets, omtolkades symboliskt och framställdes som ett ideal, ett levnadsmönster.
I humanismens syn på adelsskapet och dess förpliktelser spelade han en framträdande roll i sin egenskap av den heroiska dygdens företrädare och framställdes som ett ideal, ett föredöme för den unga adelsgenerationen.
De bägge Herkulesstatyerna på Vasa anknyter genom sina attribut till mytens berättelse om Herkules tolv storverk. Enligt sagan hade Herkules som straff för ett begånget brott tvingats tjäna under kung Eurystheus av Mykene. Det var i dennes tjänst han utförde sina tolv bedrifter. Den första bestod i dödandet av det nemiska lejonet som kramades till döds av Herkules, vilken sedemera bar lejonets fäll. Det tolfte och sista dådet var tillfångatagandet av den fruktade helveteshunden Cerberus, väktaren av Hades port.
Troligtvis finns det ett inbördes ikonologiskt förhållande mellan Vasas bägge Herkulesstatyer. Bägge skulpturerna återger Herkules i två faser av hans levnad. Skulptur, fnr 01279, visar Herkules med klubban och lejonfällen vid början av sin bana. Skulptur, fnr 00397, visar Herkules efter slutet av sitt värv, med helveteshunden vid fötterna, symbolen för Herkules seger över dödsriket.
Herkules förekomst på Vasa kan förklaras med hänvisning till tidens nationella krigs- och styrkeideologi. Genom att avbilda den fysiska styrkans och modets företrädare på Vasas akterspegel hade man i symbolisk form försäkrat sig om dennes bistånd i den kamp som väntade. Den unge Herkules framstår som en mer allmängiltig version av hjälten, styrkeversionen med lejonhud och klubba, medan den gamle Herkules framstår som den som kämpat kampen till slut, kampen mot det onda och vunnit segern genom en kombination av både styrka och list.
Herkules förekomst på Vasa kan förklaras ur ytterligare en synvinkel. Utsmyckningen av Vasas akterspegel är utformat i nära anknytning till kungens, Gustav II Adolfs, person. Det är inte otänkbart att man velat antyda att kungen var Herkules likvärdig i dennes egenskap av alla dygdens företrädare och "den gemensamma nämnaren för alla sidor av mänsklig storhet". Gustav Adolfs identifiering med Herkules är känd från andra sammanhang. I bl a Samuel Brascks mytologiska festspel skildras i allegoriska vändningar kungens kamp i Tyskland. Gustav Adolf framställs där i klara ordalag som Herkules (Brasck, S, "Mars germanicus victus", 1649).
Två skulpturer, fnr 00390/00403 samt fnr 00380, har varit placerade i närheten av de bägge Herkulesskulpturerna och bör ses som ikonologiska komplement och attribut till dessa.
Bildsnidare sannolikt Mårten Redtmer. De bägge Herkulesstatyerna är tillverkade av olika bildsnidare.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm, 1992. Kategori 6, s.42-48.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet, 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: One of two sculptures depicting nude or semi-nude men, their attributes making them easily recognizable as Hercules. Sculpture No. 00397 also has a monster-like creature at his feet, presumably Cerberus, the Hound of Hell.
Traces of gilt were noted on the chain and the beard when the sculpture was first brought up to the surface.
Location on the ship
The sculpture is located on the port-side corner at the lower part of the lower stern gallery. The Hercules figure was once supported underneath by a console head.
Iconography
Hercules, son of Zeus and an ordinary mortal mother, Alkeme, was a renowned figure in ancient Greek sagas around whom, from early times, an extensive mythology grew.
The myths and the descriptions of Hercules and his feasts by ancient writers, formed the basis of the admiration upon which this ancient hero was held during the renaissance and baroque periods. During the sixteenth and seventeenth centuries he was the most cherished of all the ancient mythological Gods and heroes and figured often in literature and music. His long sojourn on the earth, characterized by struggles and courage and finally ending in victory, was interpreted symbolically and portrayed as an ideal, a kind of pattern for living.
He played an important role in the attitude of the nobility towards humanism and their duties and privileges, as the embodiment of heroic virtue, and was portrayed as an ideal, an example to be followed by new generations of noblemen.
Vasa''''s two Hercules sculptures are related through their attributes to the mythical tale of Hercules'''' twelve great feats. According to the myth, Hercules was forced by the Delphic oracle to serve under Eurystheus, the cowardly king Mycenae. It was during this time that he carried out the twelve tasks. The first feat consisted of killing the Nemean lion, believed to be invincible but crushed to death by Hercules with his bare hands, and from then on he wore the lion''''s skin. His twelfth and final feat was the capture of Cerberus, the greatly feared watchdog of Hades which Hercules shackled and brought up from the underworld.
There seems to be a special iconological connection between the two Hercules figures. Both sculptures show Hercules during two different phases of his life. The first sculpture, No. 01279, show the hero with a club and lion skin, in the early stage of his career. The second sculpture, No. 00397, show Hercules at the end of his career, with the Hound of Hell at his feet, the symbol of Hercules'''' victory over the dominion of death.
Hercules'''' presence on the Vasa could be explained through reference to the national ideal of warfare and power current at the time. By displaying the symbolic embodiment of physical strength and courage on the stern of the Vasa, the authorities had assured themselves of the ship''''s contribution in the struggle ahead. The young Hercules, the young hero, the most common version of the time, with lion skin and club and the elder Hercules who has fought the battle to the end, fought against evil and has conquered it through a combination of strength and cunning.
Hercules'''' presence may be viewed from yet another angle. It would appear that the whole programme for the decorating of the Vasa was undoubtedly planned in relevance to the person of the king, Gustav II Adolf. It is therefore not unlikely that some form of identification between Hercules and the King was intended, the implication being that the King was equal of Hercules, as the representative of all virtues and "the embodiment of all aspects of human greatness". The identification of Gustav Adolf with Hercules is known from other sources. Master Samuel Bresck of Linköping wrote a mythological play in which the King''''s battles in Germany are given an allegorical twist. In this play Gustav Adolf is portrayed quite literally as Hercules (Brasck, S, "Mars germanicus victus", 1649).
Woodcarver is probably Hans Clausink. The two Hercules sculptures are carved by different woodcarvers.
Bibliography
H. Soop., "The Power and the Glory", Stockholm 1992. Category 6, pp. 42-48.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».