Skulpturen ingår i en skulpturgrupp som omfattar två långsmala, svängda tritoner. Tritonerna är spegelvända i förhållande till varandra.
Placering på skeppet
Omedelbart under det nedre låringsgalleriet, babord sida. Skulpturen dekorerar bordläggningens svängda bågformade avslutning.
Vid bärgningen noterades tydliga spår av färg: gult i hår och skägg - troligtvis ej guld - vitt på ansiktet och överkroppen samt rött på stjärtfenorna och i gapet på odjuret.
Ikonografi
Tritoner och andra mytologiska havsväsen med mansöverkropp och fiskstjärt, sjögudar och liknande, utgjorde väsentliga inslag i renässanskonstens marina ikonografi.
I den grekiska mytologin var tritoner en art av lägre havsgudomligheter, söner till Poseidon och Amfitrite. De framställdes som mansfigurer med underkroppen omvandlad till enkla eller dubbla fiskstjärtar. I renässanskonsten kom tritonen ofta till användning i anslutning till brunnar och fontäner.
En serie förlagor till kopparstick med allehanda sjögudomligheter, sjöjungfrur, tritoner, neptunfigurer e t c, som skapades av den holländske skulptören Henrik de Keyser kom bl a att tjäna som idégivare för reliefutsmyckningen ovanför den stora ingången till Frederiksborgs slott på Själland. För de av Vasas skulpturer som har marint innehåll förefaller emellertid Keysers tolkningar inte ha spelat någon roll.
Bildsnidare är sannolikt Hans Clausink.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 15, s. 36, 73-74.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: The sculpture group represents two slim, curved Tritons, mirror images of each other.
Location on ship
Immediately under the aft part of the lower quarter galleries, at the aft end of the planking between the second and fourth wales from the bottom. The sculpture decorates the curved end of the outside planking of the ship, on the port side of the aftercastle.
Traces of paint remained at the time of salvaging: yellow in the hair and beard - probably not gold leaf - white on the face and torso, red on the tail-fins and in the open mouth of the sea creature.
Iconography
Tritons and the other mythological sea creatures with human torsos and fish-tails, sea gods and the like, represent significant elements in the marine iconography of renaissance art.
In antique mythology Tritons are a kind of lower form of sea divinities, the sons of Poseidon, Neptune, and Amphitrite. They were depicted as male figures with the lower part of their bodies transformed into single or double fish tails. In renaissance art the Triton was often used in connection with wells or fountains.
A series of models for engravings comprising all kinds of sea divinities: mermaids, Tritons, Neptune figures, etc., created by the Dutch sculptor Hendrik de Keyser became a source of ideas for the relief decoration above the main entrance of Frederiksborg Castle in Denmark. Keyser''s interpretations do not, however, appear to have had any influence on the marine sculptures on the Vasa.
Woodcarver is probably Hans Clausink.
Bibliography
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 15, pp. 36, 73-74.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».