Roderprydnad i form av ett upprest lejon stående på en grotesk maskaron.
Placering på skeppet
Skulpturen är placerad på rodrets övre del.
Ikonografi
Det är uppenbart att skulpturen inte enbart har haft en dekorativ funktion på skeppet. Motivet - lejonet som trampar på ett ondskefullt grinande huvud - är välkänt i konsten och en variation på temat "dygdens seger över lasten". Detta ämne är flitigt utnyttjat i såväl medeltida som i senare tiders bildkonst. I Norden har temat fått vältaliga uttryck i medeltida helgonbilder, t ex S:t Olofsframställningar med helgonkonungen trampande på trollet Skalle. Andra variationer på temat är ärkeängeln Mikaels kamp med djävulen, där den sistnämnde trampas under ängelns fötter.
Till grund för Vasas utsmyckning måste ha legat ett utarbetat program som rimligtvis speglar gängse ideologiska och politiska värderingar. Orsaken till motivets förekomst på Vasa kan därför sökas i en samtida politisk och ideologisk uppfattning. Mot denna bakgrund är det därför inte otänkbart att motivet med det uppresta lejonet, som trampar lastens representant under sina fötter, kan ses som en symbolisk framställning av Sverige, tillintetgörande sin fiende.
Vad som indirekt stödjer teorin är att lejonet, i heraldiska sammanhang, har varit en slags nationell symbol för Sverige. Lejonet besatte sålunda, vid sidan av sina allmänt vedertagna egenskaper som företrädare för styrka, mod e t c, ett alldeles speciellt symbolvärde. Som Johan Nordström visat kom också lejonet i den svenska propagandan i Tyskland vid denna tid att mer eller mindre oreserverat identifieras med Sverige (Nordström, J. "De yverbornes ö. Sextonhundratalsstudier", 1934).
Ett annat stöd för tolkningsförslaget utgör skulpturens placering på övre delen av skeppets roder. Tekniskt sett är det opraktiskt att placera en stor och tung skulptur på en så känslig och rörlig detalj som ett fartygsroder med vars hjälp fartyget manövreras. Placeringen dock inte otänkbar, även om det var förenat med praktiska olägenheter. Att med konstnärliga uttrycksmedel i symbolikens form gestalta nationens överlägsenhet över dess fiender på ett fartygsroder, med vars hjälp fartyget kunde styras mot önskat mål, vittnar onekligen om en raffinerad form av symboliskt bildtänkande. På samma sätt, fastän omvänt, kan naturligtvis skulpturens placering på rodret sägas styrka den framförda tolkningen av motivet.
Bevarade fartygsavbildningar från den aktuella epoken saknar en direkt motsvarighet till Vasas roderprydnad. Vanligt är däremot en maskaron av ett eller annat slag och av mer modesta dimensioner.
Bildsnidare sannolikt Mårten Redtmer.
Litteratur
Soop, H., The power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 1, s.31-33.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974 och 2008.
Text in English: The rudder ornament in the form of a rampant lion standing on a mask.
The sculpture is attached to the upper part of the rudder.
Iconography
It is obvious that this sculpture served a function on the ship that was not primarily merely decorative. There is much that indicates the underlying significance of this sculpture; a kind of hidden symbolism. The motif - the lion stamping on the evil-grinning face - is well known in art and is a variation on the theme "virtue''''s conquest over vice". This theme has been frequently used as the subject of both medieval and more modern art, and in the Nordic countries it has been given articulate expression in medieval sculptures of saints, such as images of Saint Olof, the royal saint, who tramples the troll Skalle, symbol of evil and depravity. Another variation on this theme is Archangel Michael''''s struggle with the devil, in which the latter is trampled under foot by the angel. The ultimate source of the theme stems from Prudentius'''' epos Psycomachia, an allegorical portrayal of the conquest of Christian virtue over heathen vice.
There must have been a well worked out programme that formed the foundation for the decorating of the Vasa, a programme that reasonably would have reflected the accepted political and ideological concepts of the time. It would not be unreasonable to interpret the motif of the rampant lion as the symbolic portrayal of Sweden annihilating its enemies.
There are a number of circumstances that may lend indirect support to this theory. Heraldically speaking, the lion was traditionally a national symbol for Sweden and, as such, retained a special symbolic value beyond its conventional attributes of strength, bravery etc. As Johan Nordström has shown, the lion appeared in pro-Swedish propaganda in Germany at the time and came more or less unreservedly to represent Sweden.
Additional support for this proposed interpretation is the location of the sculpture on the upper part of the rudder. From a technical point of view it seems impractical to attach such a large heavy sculpture to such a sensitive, movable detail as the ship''''s rudder, with which the ship was manoeuvred.
The placing of the sculpture on the rudder is certainly credible, even though the location may have presented practical difficulties. The use of an artistic medium in a symbolical context to express the nation''''s superiority over its enemies, on a ship''''s rudder - with whose help the ship could be steered to its desired destination- undeniably bears witness to a rather sophisticated view of symbolic imagery. In the same manner - although in reverse order, as it were - the placement of the sculpture on the rudder may, of course, be said to underline the proposed interpretation of the motif.
If we study pictures and models of other ships, preserved from the same period, we find little evidence of anything directly similar to the rudder decoration of the Vasa. It was, however, usual for a rudder to be modestly decorated with a mask of some kind.
Woodcarver is probably Mårten Redtmer.
Bibliography
Soop, H, The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 1, pp. 31-33.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum, 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».