En av sex stora konsoler utformade som karyatider och tritoner.
Fyndsammanang
Vid bärgningen påträffades guldfärg på skulpturen.
Placering på skeppet
De är placerade på vattenspegelns övre del, utskjutande mot undre låringsgalleriet. Skulpturen har med sitt övre vinkelben legat an mot galleriets undersida och stöttat upp detta, medan det nedre benet varit fäst vid vattenspegeln. I vinkeln mellan vattenspegeln och undre galleriet har en halvrund, ornerad list med kvartsformig genomskärning suttit. Den passar till det halvrunda urtaget i skulpturens vinkel och har fyllt en praktisk funktion.
Konsol 01954 har troligen suttit på höger sida om rodret, tillsammans med konsolerna 00338 och 01041. Skulpturerna har haft ett inbördes avstånd av ungefär 35-50 cm.
Anledningen till att tritonen är sämre bevarad än kvinnofiguren beror troligen på att skulpturen suttit kvar på skeppet en längre tid efter förlisningen och den kvinnliga skulpturen, som sitter lägre än tritonen, blivit mindre utsatt för vattnets åverkningar.
Ikonografi
Av skulpturens två figurer, tritonen och kvinnogestalten, är den förra välkänd i marinikonografiska sammanhang. Det finns flera exempel på tritoner i skilda skepnader bland Vasas skulpturer. I den grekiska mytologin var tritoner en art av lägre havsgudomligheter, söner till Poseidon och Amfitrite. De framställdes som mansfigurer med underkroppen omvandlad till enkla eller dubbla fiskstjärtar.
I renässanskonsten kom tritonen ofta till användning som karyatidherm eller term där underkroppen omformades i oorganisk riktning till en profilerad kolonn eller pelare, eller organiskt till en trädstam, blomranka eller hopslingrande svansar. Tritonen förekommer ofta i anslutning till brunnar eller fontäner. Tritonerna är tämligen bisarra och egendomligt utförda, med ansikten som uppvisar i mycket liten utsträckning antropomorfa drag.
Bildsnidaren okänd. Det är möjligt att hela skulpturgruppen, med reservation för 02175, som är hårt sliten, är utförda av en och samma konstnär. De gemmensamma dragen i utförandet, till stor del betingade av gruppens placering och funktion på skeppet, talar för ett dylikt antagande. Ingen triton eller kvinnofigur är den andra helt lik utan varje figur är individuellt utförd.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 2, s. 33-36.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: One of six large consoles designed as Caryatids and Tritons.
Location on ship
The consoles support the lower stern gallery. Consoles 00338, 01954 and 01041, in order from left to right, are on the right hand side of the rudder. The Triton is less well-preserved than the female figure, which is due to the fact that so long as they remained attached to the ship, they were higher up on the superstructure and thus more vulnerable to the effects of currents and mechanical damage.
Iconography
Of the two figures, the Triton and the slender female, the Caryatid, the former is well-known in marine iconography. There are other examples of Tritons in different guises among the Vasa''''s sculptures. In antique mythology Tritons are a kind of lower form of sea divinities, the sons of Poseidon (Neptune) and Amphitrite. They were depicted as male figures with the lower part of their bodies transformed into single or double fish tails. In renaissance art the Triton was often used as Caryatid Herms or Atlantes. They were often used in connection with wells or fountains.
The Tritons in question here are, with the exception of the singular 02175, rather bizarre and strangely carved, their faces displaying few anthropomorphic features.
Woodcarver unknown. It appears that the sculpture group, with the exception of 02175, was carved by the same woodcarver. Aside from a few differences in detail all the sculptures conform to the same pattern with the Tritons holding their heads back at a sharp angle and the female figures lifting their arms up towards the tritons.
Bibliography
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 2, pp. 33-36.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».