Skulpturen är en av åtta så kallade vildmän. Står på hög sockel som i vissa fall är prydd med en lejonmaskaron av samma typ som de på Vasas kanonportsluckor.
Fyndsammanhang
Skulpturen påträffades babord om akterskeppet.
Vid bärgningen fanns spår av förgyllning. En kemisk analys av skulpturen visar att sockeln varit målad gul.
Placering på skeppet
Skulpturerna är fästade mot en lång profilerad list. Denna uppsättning är placerad längs med de undre låringsgallerierna, utmed öppningen mellan galleriernas underreden och tak.
Ikonografi
Vildmannen härstammar från folksägner och sagor, som i sin tur ursprungligen härstammar från antiken och germansk hedendom. Man trodde att vildmännen fanns i de stora skogarna, som symboler för mystik och vildhet. De representerar styrka och omedgörlighet, men också lusta och aggression. Under medeltiden betraktades det senare som motsatsen till ridderlig kärlek. Inom konsten är de vanligen porträtterade som muskulära atleter med lövklädda midjor och krans på huvudet. De är ofta kraftigt hårbeväxta på kroppen för att efterlikna varelser från den antika mytologin, såsom kentaurer och fauner, vilka är till hälften djur och till hälften människa. Vildmannens vapen är klubban, en influens från Herculeskulten.
Vildmän var populära motiv på vävda tapeter från 1300- och 1400-talen, där de symboliserade de stora skogarna och den ödsliga tundran i norra Sverige.
Bildsnidare är sannolikt Hans Clausink.
Bibliography
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 18, s. 93-98.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: The sculpture is one of eight full-length small and muscular men. The pedestal is decorated with a lion mask like those on the Vasa gunports.
Traces of gold were visible when the sculpture was brought up from the sea bed. A chemical analysis of surface samples from the sculpture has confirmed that the male figure was gilded and the mask on the pedestal was painted yellow.
Location on ship
The sculptures stand along the foreward section of the lower quarter galleries, placed upon the broad, horizontal plank which divides the protruding underframe of the galleries from the upper part, consisting of the S-curved, clinker-built roof.
Iconography
Wild men were creatures of nature from folk tales and sagas, with origins in antiquity and the fertility cults of Germanic paganism. The wild men were believed to inhabit the great forests, a symbol of their mystery and wilderness. They symbolized strength and intractability but also lust and aggression, the latter during the Middle Ages in contrast to the spiritual love embodied in chivalry. In art they are mostly portrayed as muscular athletes with leafy girdles round their waist and wreaths on their heads. Most often they are shown to be covered with hair, thus revealing their affinity with the half-man/half-beast creatures of ancient mythology such as fauns and centaurs. Their weapon is the club, thus revealing the influence of Hercules.
The wild men were popular motifs in fourteenth and fifteenth century tapestries, where they symbolized the enormous forests and desolate tundra of northern Sweden.
Woodcarver is probably Hans Clausink.
Literature
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 18, pp. 93-98.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».