Skulpterad sköld med vase, vilken ingår i Vasas galjonsfigur.
Vasas galjonsfigur består av ett lejon, fyndnummer 00732, som i sina framtassar håller den krönta skölden. Skölden täcker så gott som helt djurets bringa. Kronans klot når upp till lejonets underkäke.
Ikonografi. Avser hela galjonsfiguren, d.v.s. både lejon och sköld.
När man valde att låta Vasas galjonsbild få formen av ett lejon får det delvis ses mot bakgrund av bruket inom det holländska skeppsbyggeriet, där man vid denna tid försåg örlogsskeppen med ett vanligen rödmålat galjonslejon med förgylld man. Vasa är ju byggt efter det holländska maneret, under ledning av en från Holland inflyttad skeppsbyggmästare. Nu vet vi emellertid att på de fartyg som holländarna byggde på beställning utifrån, för andra nationers räkning, kunde galjonsbilden få en annorlunda utformning. Vasas galjonsbild får därför också ses som uttryck för gängse bruk inom svenskt skeppsbyggeri under 1600-talets tidigare decennier; den utgör ett bevis för att man under denna tid utrustade de svenska örlogsskeppen med ett lejon som galjonsfigur. Vasas vittnesmål härvidlag är av särskilt värde, då det bevarade källmaterialet i form av arkivuppgifter och avbildningar - ytterst få - inte förmedlar några säkra upplysningar om utformningen av skeppens galjonsbild. Vid århundradets mitt och senare hälft är källmaterialet betydligt rikligare och innehåller åtskilliga exempel på galjonsfigurer i form av ett lejon.
Anledningen till att man valde lejonet som Vasas galjonsbild kan bero på dess hävdvunna funktion som symbol för kraft, styrka, mod etc. Möjligen kan också tanken på lejonet som ett slags heraldisk symbol för Sverige (riksvapnets folkungalejon - Göta lejon) ha varit aktuell, men i så fall bör det ha varit av underordnad betydelse i sammanhanget.
Den krönta vasaskölden har fungerat som en markering av fartygets namn. I fören utgjorde den motsvarighet till akterspegelns stora vasasköld, även om sistnämnda skulpturs primära funktion var att företräda vasaätten och därmed markera släkttillhörighet.
Bildsnidare
Bildsnidare är sannolikt Mårten Redtmer. Galjonsbildens lejon och sköld uppvisar många karakteristiska likheter med de två lejon respektive hjärtsköld som ingår i Vasas riksvapen, även det skuret av Redtmer.
Färgsättning. Avser hela galjonsfiguren, d.v.s. både lejon och sköld.
Lejonet har ursprungligen varit helt förgyllt och vid bärgningen noterades spår av guld på lejonets man, tassar och ben. I gapet syntes röda färgspår samt vit färg på tand.
Vid bärgningen noterades spår av guld på sköldens vase, liksom på kronans imiterade metalldelar. Kronklädet bör ursprungligen ha varit rödmålat. Skölden saknar vidare den ginbalk som återfinns hos riksvapnets hjärtsköld. Eventuellt kan ginbalken på galjonsskölden varit markerad enbart med hjälp av vit färg, i enlighet med den färgsättning som var den gängse för vasavapnet: förgylld vase på en botten av upptill blått, nedtill rött, och delat av en ginbalk i vitt (silver). Genom analys har dessa färger kunnat konstaterats för riksvapnets hjärtsköld, och galjonsskölden har sannolikt varit målad på samma sätt.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 41, sid 189-192.
Inventerat 1974.
Text in English: A sculpted shield bearing the Vasa family coat of arms. It is part of a sculpture group consisting of a large lion figure and a shield or escutcheon with the Vasa family coat of arms.
The Vasa''''s figurehead comprises a lion, No. 00732, which holds the shield between its forepaws. On top of the shield is a crown decorated with an orb which covers most of the lion''''s chest.
Location on ship
The lion figurehead is placed at the very front of the heavy lower beam of the beak-head by which it is supported. The lion is also held from above being attached by long bolts to the upper beam of the beak-head.
Iconography. Refers to the whole figurehead, i.e. the lion and shield.
The Vasa was built under the supervision of a master shipbuilder who had come from Holland and at that time, in Dutch shipbuilding circles, warships were equipped with lions as figureheads, usually painted red with a gold mane. If ships were commissioned by foreigners the Dutch would give the figurehead whatever shape the client wished. That the Vasa´s figurehead was a lion is an indication that at that time in Sweden the use of a lion as a figurehead on warships was practiced. The evidence provided by the Vasa is of particular value here, for the surviving sources in the form of archival information and illustrations are extremely rare and give no reliable information on the form of a ship''''s figurehead. Towards the middle of the century, and in its latter half, the volume of material is more profuse and contains several examples of figureheads in the form of a lion.
The choice of a lion for the Vasa''''s figurehead may also be seen against the background of the lion''''s conventional function as a symbol of strength, power, courage, etc.The lion is included in the Swedish national coat of arms but this does not necessarily mean that that influenced the choice of a lion as a figurehead.
The crowned shield that the lion holds between its forepaws serves as a symbol of the ship''''s name.
Woodcarver
The woodcarver is probably Mårten Redtmer as there are close similarities between the lion figurehead, and the national coat of arms on the stern.
Colour scheme. Refers to the whole figurehead, i.e.lion and shield.
The lion was originally completely gilded. Traces of this could be seen in the thick mane, paws and legs when the sculpture was recovered from the sea bed. Traces of red were found in the lion''''s mouth, and white on the teeth. Traces of gold were also once visible on the sheaf and on the crown''''s metal parts. The original colour of the velvet of the crown is probably red.
The sheaf was golden and the background would probably have been painted in the dynastic colours of the Vasa; red, white and blue. With blue at the top, red at the bottom, separated by a diagonal band of white.
Bibliography
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 41, pp. 189-192.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».