• Kopi av foto av Gabriel Olsen Rødberg innrammet i glass og sort ramme.
Gabriel Olsen ble født 29.11.1810 på gården Hoven ved Mandal. Med sjøen ble Gabriel tidlig fortrolig og da han og brødrene ble større hjalp de sin far først med fiskeriet og siden med handelsfarten langs kysten. Gabriel fikk seg et større fartøy, hvormed han i mange år seilte på Østersjøen med sild og kornvarer tilbake igjen. Med Haugesund og Skudenes drev han også selv salterier og arbeidet seg opp til velstand. Gabriel Olsen ble snart kjent med noen av de eldre haugianere og vinteren 1836 ble både Gabriel og hans brødre "oppvakg" til livet i Gud. I 1855 solgte han Hoven og flyttet til Rødberg i Valle (Undal) hvor han hadde kjøpt en større gård. Her bodde han til sin død. I 1866 var han med og grunnlegge S. Undals brandforsikrinsselskab og S. Undals sparebank, for hvilken han i flere år var kasserer og siden formann i direktionen. Han døde 1. mars 1883. Gabriel var gift 2 ganger. Gif 1. gang 16/12-1835 med Anne Tomine Eriksdatter Hogganvik, f. 27.05.1810. Død 1873. Med henne hadde han 7 barn. Yngste sønnen Otto Olsen bosatte seg på Rødberg i sitt barndomshjem. Gabriel Olsen giftet seg for 2. gang med Maren Davidsdatter fra Holum - født 1830. Siste ekteskap var barnløst. Hans annen kone og 7 barn levde etter ham. Se også "Glimt fra Lindesnes", år 2000 s. 68.
    Photo: Lindesnes Bygdemuseum

Bilde (foto) av Gabriel Olsen, Rødberg