• Kunstneren John Waters er kanskje først og fremst kjent som filmskaperen bak kultklassikere som "Pink Flamingos", "Hairspray" og "Polyester", men har siden begynnelsen av 90-tallet også virket som billedkunstner med fotografi som medium. Han fotograferer egne og andres filmer, ofte rett fra TV-skjermen, og setter disse stillbildene sammen til nye, friske og utfordrende historier som tematisk ofte har fokus rettet mot grenseoppgangen mellom marginal- og mainstreamkultur, overskridelse av sosiale normer og restriksjoner. Han nærmer seg alltid sitt stoff fra et kritisk, ukonvensjonelt og humoristisk ståsted.

De 13 fotomontasjene, som både er i farge og svart hvitt, er fulle av filmtekniske og filmhistoriske referanser og knytter slik sett an til filmskolens virksomhet og det medietematiske på et innholdsmessig og identitetsskapende nivå.

Motivet i dette verket bastår av huskelapper fra kjøleskapet med detaljerte opplysninger om møter med kjendiser, filmfolk, melk og brød.
    Photo: Hollan, Jaro / Kunst i offentlige rom

Photo: Aandal, Ole John / Kunst i offentlige rom