• Arbeidet er basert på en "interlocking puzzle"- kube fra det israelske firmaet Dilemma-Games™. Det består av 12 moduler som holdes sammen kun ved at delene er “låst” i hverandre. Opprinnelig ønsket kunstneren å ha en hagle skjult inni skulpturen. Etter tilbakemelding fra PST, gav ikke haglegeværet de helt riktige assosiasjoner og de ønsket å bytte det ut med et presisjonsvåpen. Geværet som PST leverte var en Sovjet Mosin-Nagant Sniper Rifle (M91/30).  Versjoner av denne bolt-riflen har vært i bruk fra 1891 til i dag, selv om produksjonen av våpenet ble lagt ned etter WWII. I moderne tid er geværet i bruk blant annet av motstandsgrupper i Irak, og i dagens krig i Afganistan og Tsjetsjenia i det som ofte blir kalt "Krigen mot Terror". 

Våpenet blir et uromoment, men det er kun til stede for den som vet at det er der. For at man skal få kjennskap til det må det det viderefortelles. Slik blir det en parallell til hvordan man får tilgang til informasjon utover det som er synlig og kjent. Å få og samle inn informasjon er selve grunnlaget for politiets arbeid. Valget av et våpen som skjult element er fordi  det i en gitt situasjon ville kunne fremstå som en trussel, men at det som regel ikke er det. Det er konteksten som blir viktig for om det er det eller ikke. Slik spiller altså verket på våre forestillinger.
    Photo: Ytterstad, Snorre / Kunst i offentlige rom
  • Arbeidet er basert på en "interlocking puzzle"- kube fra det israelske firmaet Dilemma-Games™. Det består av 12 moduler som holdes sammen kun ved at delene er “låst” i hverandre. Opprinnelig ønsket kunstneren å ha en hagle skjult inni skulpturen. Etter tilbakemelding fra PST, gav ikke haglegeværet de helt riktige assosiasjoner og de ønsket å bytte det ut med et presisjonsvåpen. Geværet som PST leverte var en Sovjet Mosin-Nagant Sniper Rifle (M91/30).  Versjoner av denne bolt-riflen har vært i bruk fra 1891 til i dag, selv om produksjonen av våpenet ble lagt ned etter WWII. I moderne tid er geværet i bruk blant annet av motstandsgrupper i Irak, og i dagens krig i Afganistan og Tsjetsjenia i det som ofte blir kalt "Krigen mot Terror". 

Våpenet blir et uromoment, men det er kun til stede for den som vet at det er der. For at man skal få kjennskap til det må det det viderefortelles. Slik blir det en parallell til hvordan man får tilgang til informasjon utover det som er synlig og kjent. Å få og samle inn informasjon er selve grunnlaget for politiets arbeid. Valget av et våpen som skjult element er fordi  det i en gitt situasjon ville kunne fremstå som en trussel, men at det som regel ikke er det. Det er konteksten som blir viktig for om det er det eller ikke. Slik spiller altså verket på våre forestillinger.
    Photo: Ytterstad, Snorre / Kunst i offentlige rom

Diamond Cube With Beams [Skulptur]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to