• Bildene forestiller kvinner i problematiske hverdagssituasjoner, og tematiserer gjennom humor noen vanskeligheter med det å være kvinne i 2010. Bildene er i utgangspunktet trivielle og er fra avstand dekorative og lite påtrengende. De har et nostalgisk victoriansk uttrykk vi gjenkjenner fra eldre illustrerte skolebøker inspirert av opplysningstida som “flora i farger” og “krypdyr i vann og vassdrag”. Modeller for hvordan verden er skrudd sammen. Motivene i hovedverket består av portretter av arter fra dyre-planteriket, samt små hverdagshistorier fra dagliglivet. Oppsøker man bildene, og kikker på detaljer, har de et tolkningsrom som er større og gir mulighet for refleksjon og meningsskaping. 

Mange av figurene på tegningene har ansiktstrekk som ligner kunstnerens og åpner for en personlig dimensjon i bildene. Humor brukes aktivt som virkemiddel og fungerer som forløser i individets streben med hverdagslige utfordringer og katastrofer. På den måten kan historiene bildene forteller være noe vi alle kjenner oss igjen i og gjør oss i stand til å se oss selv.
    Photo: Isaksen, Trond A. / Kunst i offentlige rom
  • Bildene forestiller kvinner i problematiske hverdagssituasjoner, og tematiserer gjennom humor noen vanskeligheter med det å være kvinne i 2010. Bildene er i utgangspunktet trivielle og er fra avstand dekorative og lite påtrengende. De har et nostalgisk victoriansk uttrykk vi gjenkjenner fra eldre illustrerte skolebøker inspirert av opplysningstida som “flora i farger” og “krypdyr i vann og vassdrag”. Modeller for hvordan verden er skrudd sammen. Motivene i hovedverket består av portretter av arter fra dyre-planteriket, samt små hverdagshistorier fra dagliglivet. Oppsøker man bildene, og kikker på detaljer, har de et tolkningsrom som er større og gir mulighet for refleksjon og meningsskaping. 

Mange av figurene på tegningene har ansiktstrekk som ligner kunstnerens og åpner for en personlig dimensjon i bildene. Humor brukes aktivt som virkemiddel og fungerer som forløser i individets streben med hverdagslige utfordringer og katastrofer. På den måten kan historiene bildene forteller være noe vi alle kjenner oss igjen i og gjør oss i stand til å se oss selv.
    Photo: Isaksen, Trond A. / Kunst i offentlige rom
  • Bildene forestiller kvinner i problematiske hverdagssituasjoner, og tematiserer gjennom humor noen vanskeligheter med det å være kvinne i 2010. Bildene er i utgangspunktet trivielle og er fra avstand dekorative og lite påtrengende. De har et nostalgisk victoriansk uttrykk vi gjenkjenner fra eldre illustrerte skolebøker inspirert av opplysningstida som “flora i farger” og “krypdyr i vann og vassdrag”. Modeller for hvordan verden er skrudd sammen. Motivene i hovedverket består av portretter av arter fra dyre-planteriket, samt små hverdagshistorier fra dagliglivet. Oppsøker man bildene, og kikker på detaljer, har de et tolkningsrom som er større og gir mulighet for refleksjon og meningsskaping. 

Mange av figurene på tegningene har ansiktstrekk som ligner kunstnerens og åpner for en personlig dimensjon i bildene. Humor brukes aktivt som virkemiddel og fungerer som forløser i individets streben med hverdagslige utfordringer og katastrofer. På den måten kan historiene bildene forteller være noe vi alle kjenner oss igjen i og gjør oss i stand til å se oss selv.
    Photo: Isaksen, Trond A. / Kunst i offentlige rom

Dagen derpå [Tegning]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to