Et dørhåndtak er både et funksjonelt objekt og et symbol på åpningen ut mot verden, og blir på et vis husets håndtrykk og førsteinntrykket for de besøkende.
"Omasum" er det latinske ordet for reinens bladmage, som har inspirert formen på dørhåndtaket. Bladmagen er rund og full av folder, slik alt liv er bygd opp av sirkulære former, fra celler og dråper til organer og skyer. Kunstneren peker også på at det å leve av og med reinen betydde å utnytte alle deler av den. Dørhandtaket er støpt i messing, som er regnet som et beskyttende metall i samisk tradisjon.
Photo:
Miller, Michael
/
Kunst i offentlige rom
Et dørhåndtak er både et funksjonelt objekt og et symbol på åpningen ut mot verden, og blir på et vis husets håndtrykk og førsteinntrykket for de besøkende.
"Omasum" er det latinske ordet for reinens bladmage, som har inspirert formen på dørhåndtaket. Bladmagen er rund og full av folder, slik alt liv er bygd opp av sirkulære former, fra celler og dråper til organer og skyer. Kunstneren peker også på at det å leve av og med reinen betydde å utnytte alle deler av den. Dørhandtaket er støpt i messing, som er regnet som et beskyttende metall i samisk tradisjon.
Photo:
Miller, Michael
/
Kunst i offentlige rom
Et dørhåndtak er både et funksjonelt objekt og et symbol på åpningen ut mot verden, og blir på et vis husets håndtrykk og førsteinntrykket for de besøkende.
"Omasum" er det latinske ordet for reinens bladmage, som har inspirert formen på dørhåndtaket. Bladmagen er rund og full av folder, slik alt liv er bygd opp av sirkulære former, fra celler og dråper til organer og skyer. Kunstneren peker også på at det å leve av og med reinen betydde å utnytte alle deler av den. Dørhandtaket er støpt i messing, som er regnet som et beskyttende metall i samisk tradisjon.
Photo:
Miller, Michael
/
Kunst i offentlige rom
Et dørhåndtak er både et funksjonelt objekt og et symbol på åpningen ut mot verden, og blir på et vis husets håndtrykk og førsteinntrykket for de besøkende.
"Omasum" er det latinske ordet for reinens bladmage, som har inspirert formen på dørhåndtaket. Bladmagen er rund og full av folder, slik alt liv er bygd opp av sirkulære former, fra celler og dråper til organer og skyer. Kunstneren peker også på at det å leve av og med reinen betydde å utnytte alle deler av den. Dørhandtaket er støpt i messing, som er regnet som et beskyttende metall i samisk tradisjon.
Photo:
Miller, Michael
/
Kunst i offentlige rom