• Skulpturen er en bearbeidelse av designobjektet “Screen” av den irske møbeldesigneren og arkitekten Eileen Gray. Verket består av 32 kvadratiske reflekterende plater i nedtonede neonfarger som er stablet opp på hverandre til å danne en skillevegg. Man kan tenke seg de ventende vekselvis møte sitt eget speilbilde i skulpturen og rettssalene bakenfor i skulpturens like mange tomrom. Kunstnerens bearbeidelse og plassering farges av den overhengende konteksten som er rettsvesenets dømmende oppgave, og hans gjenbrukte utforming kan leses som en billedlig allegori på dualiteten mellom dømt og frikjent.
    Photo: Isaksen, Trond A. / Kunst i offentlige rom
  • Skulpturen er en bearbeidelse av designobjektet “Screen” av den irske møbeldesigneren og arkitekten Eileen Gray. Verket består av 32 kvadratiske reflekterende plater i nedtonede neonfarger som er stablet opp på hverandre til å danne en skillevegg. Man kan tenke seg de ventende vekselvis møte sitt eget speilbilde i skulpturen og rettssalene bakenfor i skulpturens like mange tomrom. Kunstnerens bearbeidelse og plassering farges av den overhengende konteksten som er rettsvesenets dømmende oppgave, og hans gjenbrukte utforming kan leses som en billedlig allegori på dualiteten mellom dømt og frikjent.
    Photo: Isaksen, Trond A. / Kunst i offentlige rom
  • Skulpturen er en bearbeidelse av designobjektet “Screen” av den irske møbeldesigneren og arkitekten Eileen Gray. Verket består av 32 kvadratiske reflekterende plater i nedtonede neonfarger som er stablet opp på hverandre til å danne en skillevegg. Man kan tenke seg de ventende vekselvis møte sitt eget speilbilde i skulpturen og rettssalene bakenfor i skulpturens like mange tomrom. Kunstnerens bearbeidelse og plassering farges av den overhengende konteksten som er rettsvesenets dømmende oppgave, og hans gjenbrukte utforming kan leses som en billedlig allegori på dualiteten mellom dømt og frikjent.
    Photo: Isaksen, Trond A. / Kunst i offentlige rom
  • Skulpturen er en bearbeidelse av designobjektet “Screen” av den irske møbeldesigneren og arkitekten Eileen Gray. Verket består av 32 kvadratiske reflekterende plater i nedtonede neonfarger som er stablet opp på hverandre til å danne en skillevegg. Man kan tenke seg de ventende vekselvis møte sitt eget speilbilde i skulpturen og rettssalene bakenfor i skulpturens like mange tomrom. Kunstnerens bearbeidelse og plassering farges av den overhengende konteksten som er rettsvesenets dømmende oppgave, og hans gjenbrukte utforming kan leses som en billedlig allegori på dualiteten mellom dømt og frikjent.
    Photo: Isaksen, Trond A. / Kunst i offentlige rom
  • Skulpturen er en bearbeidelse av designobjektet “Screen” av den irske møbeldesigneren og arkitekten Eileen Gray. Verket består av 32 kvadratiske reflekterende plater i nedtonede neonfarger som er stablet opp på hverandre til å danne en skillevegg. Man kan tenke seg de ventende vekselvis møte sitt eget speilbilde i skulpturen og rettssalene bakenfor i skulpturens like mange tomrom. Kunstnerens bearbeidelse og plassering farges av den overhengende konteksten som er rettsvesenets dømmende oppgave, og hans gjenbrukte utforming kan leses som en billedlig allegori på dualiteten mellom dømt og frikjent.
    Photo: Isaksen, Trond A. / Kunst i offentlige rom

Rethinking E. Gray (after "Screen", 1922) [Skulptur]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to