• Skriften på bildet viser meteorologiske observasjoner fra 1. desember 1937 til 15. mars 1938.

I verket tar Arvid Sveen utgangspunkt i det åpne, nordnorske havet, kvadratiske bilder av hjemlig himmel og hav med midtstilt horisont. «Åpent vann» er et begrep som i polare strøk vekker assosiasjoner til veien hjemover: håp, frihet og nye muligheter, etter en tid med uforutsigbarhet og utrygghet på isødet, eller overvintringer isolert på land, uten muligheter til å komme seg videre.

Med den andre delen av tittelen, «Spor og tegn», tar Arvid Sveen utgangspunkt i norske, nordlige og hjemlige havhorisonter, hvor han har lagt inn historiske spor og tegn fra norsk virksomhet eller virksomhet der nordmenn er representert i Antarktis: Utdrag fra observasjoner, rapporter og andre tekster. Kunstneren har prioritert håndskriften, et spor etter menneskelig kommunikasjon fra sør til nord, som plassert inn i kunstverket vender sørover igjen, i bearbeidet form som historiske avtrykk.

Samspillet mellom himmel og hav, luft og vann, har alltid spilt en avgjørende rolle for klimaet og dermed for menneskets livsvilkår. Fotografiene viser til luftens og vannets likeverdige roller ved at de er tildelt like store flater i bildene.
    Photo: Sveen, Arvid / Kunst i offentlige rom
  • Skriften på bildet viser meteorologiske observasjoner fra 1. desember 1937 til 15. mars 1938.

I verket tar Arvid Sveen utgangspunkt i det åpne, nordnorske havet, kvadratiske bilder av hjemlig himmel og hav med midtstilt horisont. «Åpent vann» er et begrep som i polare strøk vekker assosiasjoner til veien hjemover: håp, frihet og nye muligheter, etter en tid med uforutsigbarhet og utrygghet på isødet, eller overvintringer isolert på land, uten muligheter til å komme seg videre.

Med den andre delen av tittelen, «Spor og tegn», tar Arvid Sveen utgangspunkt i norske, nordlige og hjemlige havhorisonter, hvor han har lagt inn historiske spor og tegn fra norsk virksomhet eller virksomhet der nordmenn er representert i Antarktis: Utdrag fra observasjoner, rapporter og andre tekster. Kunstneren har prioritert håndskriften, et spor etter menneskelig kommunikasjon fra sør til nord, som plassert inn i kunstverket vender sørover igjen, i bearbeidet form som historiske avtrykk.

Samspillet mellom himmel og hav, luft og vann, har alltid spilt en avgjørende rolle for klimaet og dermed for menneskets livsvilkår. Fotografiene viser til luftens og vannets likeverdige roller ved at de er tildelt like store flater i bildene.
    Photo: Kiil, Bertran / Kunst i offentlige rom

ÅPENT VANN / SPOR TEGN - S/S Thorshammer 1937- 1938 [Fotografi]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to