• Bark 'Magne' av Tønsberg. Med unionsflagg.
    Photo: Norsk Maritimt Museum
  • Bark 'Magne' av Tønsberg. Med unionsflagg.
    Photo: Norsk Maritimt Museum

Bark 'Magne' av Tønsberg [Oljemaleri]

Bark 'Magne' av Tønsberg. Med unionsflagg.

2 comments

• Det er vel ingen seilskute som har et mannsnavn. Dette fartøyet minner meget sterkt på barken Magnhild tilhørende seilskutereder Johan Henrik Christiansen i Tønsberg. Oppkalt etter hans eldste datter. Magnhild er avbildet på boken om Christiansenfamilien i Tønsberg
  • Hei Nils, takk for din kommentar. Dette er nok dessverre ikke bark 'Magnhild' som du snakker om, men bark 'Magne' (b.1875) og eid av J. Harbitz m. fl.i Tønsberg. Det er riktignok mer uvanlig at seilskip har mannsnavn enn kvinnenavn, men det finnes flere eksempler på dette, blant annet skonnert 'Henry' (b.1872), skonnert 'Frode' (b.1874) og brigg 'Frithjof' (b.1835).