• STUE OG SENGEBU FRA YTRE SÆLE I GAULAR I SUNNFJORD, CA. 1650-1700
Overført til museet 1922, gjenoppført 1931/1932

Stue, bu og sengebu er bygd sammen i rekke, med sval på langsiden. Stua, med tre rom, er den yngste bygningen. I stuerommet er den vanlige innredningen: en seng, veggfaste benker, bord, en løs benk foran bordet, og kråskap og hyller. I hjørnet mot koven står røykovnen. Karmen omkring ljoren er særlig forseggjort, med fint skåret dekor. Fra koven går det trapp opp til «lemmen», rommet over koven.

Stua er bygd sammen med bua, med et åpent rom imellom, kalt «kjellar», til oppbevaring av ymse bruksting. Bua og rommet over var forrådsrom for mat. Sengebua er bygd i flukt med bua. Den var gjesterom, og ble dessuten brukt til oppbevaring av helgeklær, sengeklær og stassaker, i kister, esker og på hyller. Interiøret er renessansepreget, med en veggfast seng som et prakteksempel på tidens snekkerkunst. Siden sengebuene var gjestestuer var de ekstra staselige. Av den grunn var ofte sengebua det første huset på gården som fikk vinduer. På to blyinnfattede vindusruter i denne sengebua står årstallet 1684, som kan vise til året vinduene ble satt inn.

(Tekst hentet fra By og bygd 43, 2010)
    Photo: Norsk Folkemuseum

Sengebu fra Ytre Sæle, Bygstad, Gaular, Sunnfjord