• Photo: Oslo byarkiv (Opphavsrett)

Toverulle - for toving og vask av vadmel

Aker sogneselskap ble etablert i 1807. Initiativtaker var John Collett, eieren av Ullevål gård, som var drevet fram til en mønstergård. Hans ønske var å skape et forum der gårdeiere i Aker kunne møtes og få del i nye idéer, særlig innen jordbruket. Selskapets formål ble i 1807 formulert slik: "Efter Evne at medvirke til Aggers Sogns Vel saavel i sædelig som økonomisk Henseende". Selskapet møttes fire ganger i året kombinert med selskapelig samvær. I 1868 ble formålsparagrafen revidert til: "At virke for Fremme af Oplysning og Udvikling af Næringsveierne i Akers Herred".

Selskapet ga ut det første landbrukstidsskrift i Norge, ”Den Norske Bondeven” (1808).
Selskapet hadde ansvar for Akers Sogns Bygdemagasin som var et av de første i landet. I 1835 arrangerte selskapet den første norske utstilling av kunst- og husflidsprodukter og i 1883 den første norske premiepløying. Selskapet drev søndagsskoler og hadde privat bibliotek som i 1836 ble åpna for allmuen. Biblioteket på 68 hyllemeter er bevart i Oslo byarkiv. Det er også arkivet som bl.a. inneholder forhandlingsprotokoller, kopibøker, katalog over biblioteket, utlånsprotokoll, medlemsfortegnelse, regnskaper og hefter med ”Den Norske Bondeven”.

Jeg bladde gjennom de innbundne heftene av ”Den Norske Bondeven” for å registrere hvilke vi hadde og fant der en artikkel om toverullen i andet hefte no. 5 1813: ”Anviisning til paa en ny og beqvem Maade uden Stampemølle at stampe (vaske) alle Slags uldne Tøier. (Til Land-Almuens Brug forfattet av H. Fougner-Lund, Capitaine af Infanteriet og Medlem af det Kongl. Selskab for Norges Vel.”

Forfatteren starter med å fortelle: ”Det er alminnelig, at høre flittige Huusmødre, der selv tilvirke uldne Tøier, klage over de jevnlige Uheld, som tilstøter dem ved visse Tøiers Stampning (Vaskning) paa sedvanlige Stamper (Valsemøller)…”

Så forklarer han at vadmelets kvalitet avhenger av god sortering av ulla og kvaliteten på spinning og veving - forskjellige fastheter vil påvirke vadmelet etter stamping hos den ”usikre og tidspildende Stampning hos Stampemølleren”. Men nå fins det en redning: ”den saakalte Tøve-Rulle, et Vasknings-Redskab, som virkeligen utmærker sig ved sin Simpelhed og Brugbarhed.” Artikkelen gir tekniske anvisninger for konstruksjonen av redskapet og bruken og følges av fine tegninger.