Mearrariika

-På 1800 tallet ble det felt om lag 200 bjørn i Norge. De fleste bjørnejegere var samiske, forteller avdelingsleder og historiker Kristian Skancke på Sortland Museum. - Utstillingen har vi i biblioteket. Vi registrerer at mange av lånerne er bortom og snuser på utstillingen. Vi har hatt 150 barn og unge her og de har vist stor interesse for denne utstillingen. - Det har forresten aldri vært ufarlig å være bjørnejeger. I tidligere tider pleide jegerne jage bjørnen opp i et hjørne. Når han ikke kunne komme seg unna, satte de spydet ned i baken. Bjørnen var tvungen til å angripe for å komme unna. Det å velge det rette øyeblikket og vippe spydet opp slik at bjørnen spiddet seg selv, var en kunst. Om en bommet, så ble jegeren drept av bjørnen. Denne ruggen vi har her, sier Kristian og peker mot bamsen, er en ungdom som ble felt i Pasvik. Den var ansett for å være en slagbjørn som tok både sau og beveget seg innpå mennesker. Som du ser er den ikke så stor, men farlig, det var den!

Kart, film og berøringskasse

Det er skoleklasser som inviteres til å delta på utstillingen, for delta, det må de. Det er kart, film, informasjon og konkurranser. - Det har vært populært med lukteflasker der publikum blir bedt om å identifisere lukter. Der er det lukteopplevelser på flaske. Noen syntes alt lukter det samme, mens andre er gode til å skille luktene fra hverandre.  I tilegg har vi en svart kasse du stikker hånden inn i. Der skal du bruke følesansen til å finne ut hva du berører. Ungdommene liker disse interaktive oppgavene, forteller en engasjert Kristian. – Vi lurer inn informasjon om finnskatt, reindrift og samisk doudji. I tillegg snakker jeg litt om samisk tro fra gammelt av. Bjørnen var sentral for den samiske tro og den var regnet å være nærmest mennesket. Derfor skulle en bjørn begraves etter at alt var tatt som skulle nyttiggjøres av dyret. Den samiske troen var bygget på at det er ånder i naturen, altså en animistisk tro. Jeg er godt fornøyd med utstillingen.  Nå sender vi den videre til Øksnes, og derfra skal den vandre rundt i Nordland og Troms, avslutter en engasjert konservator med før han må ta seg av neste klasse. Utstillingen er kjøpt inn av Den kulturelle skolesekken i disse to fylkene. Det er Lars Børge Myklevold, Thomas Ole Andersen og Julie Sæther som er prosjektansvarlige. 

1 comment

  • Sortland

Share to