Oslobryggeriene
stilte med ølglass som rommet 3000 liter, Sætre kjeksfabrikk viste en
gigantisk kjeksboks. Noen installasjoner var i
bevegelse. Noras brusflaske var populær. Folk samlet seg for å se
hvordan brusen "perlet så friskt at man ble tørst". Paviljongene og
"kniven" ved inngangspartiet var tegnet av vår viktige funkisarkitekt
Arne Korsmo og mange varer ble også framstilt i god funkisånd: de skulle
bidra til bedre hygiene og et mer rasjonelt planlagt liv. Nye
vaskemidler, nytt kosthold, enklere møbler-ideen var å skape et friskt,
nytt og disiplinert menneske. "Vi kan" ble besøkt av nesten en million
mennesker innen den stengte 18.september og som Geirr Olav Gram sier: På
utstillingen ble Oslo til et moderniseringssentrum - et optimistisk
bilde på det moderne samfunnet og kulturen på 1930-tallet. (Kilde: Grams
artikkel om "Vi kan" i Byminner nr.3 2008, les hele på www.oslomuseum.no, foto: Oslo Museum)
Legendarisk funkis fra Vi kan-utstillingen
12.mai 1938 åpnet Vi kan-utstillingen på Frognerstranda ved Frognerkilen. Det moderne funkis-Oslo ønsket å vise fram alt det hadde å by på: nye forbruksvarer fra Oslobedrifter og p ...