Legendarisk funkis fra Vi kan-utstillingen

Oslobryggeriene stilte med ølglass som rommet 3000 liter, Sætre kjeksfabrikk viste en gigantisk kjeksboks. Noen installasjoner var i bevegelse. Noras brusflaske var populær. Folk samlet seg for å se hvordan brusen "perlet så friskt at man ble tørst". Paviljongene og "kniven" ved inngangspartiet var tegnet av vår viktige funkisarkitekt Arne Korsmo og mange varer ble også framstilt i god funkisånd: de skulle bidra til bedre hygiene og et mer rasjonelt planlagt liv. Nye vaskemidler, nytt kosthold, enklere møbler-ideen var å skape et friskt, nytt og disiplinert menneske. "Vi kan" ble besøkt av nesten en million mennesker innen den stengte 18.september og som Geirr Olav Gram sier: På utstillingen ble Oslo til et moderniseringssentrum - et optimistisk bilde på det moderne samfunnet og kulturen på 1930-tallet. (Kilde: Grams artikkel om "Vi kan" i Byminner nr.3 2008, les hele på www.oslomuseum.no, foto: Oslo Museum)