Utsmykkingsutvalget ønsket en kunstnerisk bearbeiding av vindusfasaden som reflekterer den virksomheten som skjer bak glasset, dvs. noe av teaterets innhold eller idé, og som samti ...
Dyveke Sanne har løst oppgaven ved å ta et stort visuelt grep som strekker seg igjennom alle vindusfeltene i fasaden. Fem flate søyler i glasset med gjennomsiktige vertikale felt ligger på «innsiden» av fasaden og refererer til scenen og kulissen, samtidig som de kommenterer selve teaterbygningen og de omkringliggende bygningene. Søylene er utført i hvitt emaljeglass. På kveldstid, når teatrets forestillinger begynner, belyses søylene med en intens rød fargesom skifter til gult i umerkelige overganger gjennom natten. Fargene beveger seg fra teatersalens fløyelsrøde dramatikk til teaterbygningens okergule fasade. Om kvelden vil det også strømme lyd ut av bygningen – en hører summingen av stemmer før forestillingen begynner, som om et vindu stod på gløtt. Den kunstneriske utsmykkingen tar utgangspunkt i idéen teater, og anvender seg av teaterets virkemidler. Kunstneren har ønsket å opprette et sted der forventningens øyeblikk bevisstgjøres - den ventende scenen, åpen for nytt innhold.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».