Photo: Armémuseum / Armémuseum

Mat för en hel armé

180 objects

”En armé marscherar på sin mage” är ett citat som brukar tillskrivas Napoleon. Att soldater behöver mat och dryck för att fungera i fält är uppenbart för de flesta av oss. Men alla är kanske inte medvetna om vilken central roll mat och försörjning har haft i krigsföringen genom historien. Genom årtusenden har människor krigat om mat och med mat, men det går inte att föra krig utan mat.

Mat för en hel armé är en utställning om maten som nödvändighet och strategiskt vapen. Utställningen berättar om matens historia inom den svenska armén från 1600-talet till idag genom föremål ur Armémuseums samlingar som speglar matkultur, tillagning, måltider och andra frågor kring hur soldaten fick sitt dagliga bröd. Från 1600-talets närproducerade långkok till dagens frystorkade stridsportioner.