• 18. august 1976 kom Bømlo-snurperen «Bømmeløy» til Bentnes sildoljefabrikk i Kristiansund med det som ble beskrevet som tidenes største loddefangst. Både hadde langt over 15.000 hektoliter om bord. 10.000 hektoliter av fangsten ble losset ved Bentneset, resten ved Kristvik fabrikker i Averøy. Prisen på fangsten ble estimert til å ligge mellom 500.000 og 600.000 kroner. Skipper på båten var Kristian Eidsvig.  --

(info: Arnfinn Herkedal)  -
Fiskebåt H 2222 B med en Føringsbåt foran? Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

18. august 1976 kom Bømlo-snurperen «Bømmeløy» til Bentnes sildoljefabrikk i Kristiansund med det som ble beskrevet som tidenes største loddefangst. Både hadde langt over 15.000 he...

1 comment

• Dette er ringnotsnurperen "Bømmeløy" fra Bømlo i gamle Hordaland fylke. Her losser den ved B Heide på Bentneset.