• Bilde1) Krossbu brakke etter flyttting fra Sognefjellet til Norsk vegmuseum. Foto: Ole Arvid Flatmark.

Bilde 2)  Pipa var støpt i betong, og lot seg gjøre og flytte hel. Fra venstre: Dagfinn Sveen og Magnar Jevnehagen under montering av pipe i 1994. Foto: Aslak Stø.

Bilde 3) Pipemontering 1994. Fra venstre: Magnar Jevnehagen, Per Stø og Dagfinn Sveen. Foto: Aslak Stø.

Bilde 4) Krossbu i Lom før flytting. Foto: Geir Paulsrud.

Se også bilde NVM 00-F-32798 i Relasjon lenger ned på siden, - Boligbrakke på Dølefjellet (Dølefjedle) ved bygging av Sognefjellsvegen 1936-1939.
Referanse til artikkel i "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 7-Juli 1937. "Særskilte tiltak for arbeidsløs ungdom. Sognefjellveien i Oppland. Rapport fra arbeidslederen, ingeniør Arne Berre, til overingeniøren for veivesenet i Oppland."

"Årbok for Norsk vegmuseum 2012". "Profesjonalisering og boligbrakker på veganlegg før 1940", av Anne-Mette Nielsen. Se Nedlastinger.

Krossbu brakka ved Norsk vegmuseum