• Fredrikstad. Østsiden. Kongsten. Kongsten Fort. Den dekkede vei. - Den dekkede vei er forbindelsesvei mellom Kongsten Fort og festningsbyen, anlagt samtidig med fortet (1685). Fra fortet går den nordvestover i rett linje mot midtre ravelin og sortiport. Veien var beskyttet med voller og vanngraver på begge sider. Den er nå gjennomskåret av Heibergs gate. Så langt forholdene tillater det, har den fått tilbake sin opprinnelige skikkelse ved restaurering på 1990-tallet, men uten vann i gravene.

Prospektkort. Enerett: Anton Olsen.
    Photo: Fredrikstad Museum

Fredrikstad. Østsiden. Kongsten. Kongsten Fort. Den dekkede vei. - Den dekkede vei er forbindelsesvei mellom Kongsten Fort og festningsbyen, anlagt samtidig med fortet (1685). Fra ...