• Kristiansund har ortopedispesialister (Kamel Farran og Øystein Lian), men sprengt kapasitet på sengeplasser fordi avdelingen er så populær. Overlege Farran i Kristiansund ønsker ikke å jobbe i Molde.

– Jeg kan ikke. Jeg har nok her. Jeg kan ikke være to plasser samtidig, sier han, og legger til at han tror pasientene vil opereres i Kristiansund.
dr Farran. Nyere tekst fra TK:
– Det er fritt sykehusvalg i Norge. Pasientene kommer til Kristiansund fordi vi er flinke og har et veldig bra tilbud på ortopedi. Man kan ikke flytte pasientene på papir. Det er ikke jeg, Hasselgård eller direktøren som eier pasientene. De bestemmer selv hvor de vil opereres. Vil de opereres i Kristiansund, må de få lov til det, slår han fast.

Bra tilbud

– Kan vi ikke gi dem et tilbud i Kristiansund på grunn av overbelegg, må de få et tilbud et annet sted. Jeg har snakket med mange pasienter som heller vil miste garantien enn å bli flyttet til en annen plass. De vil opereres i Kristiansund. Hvorfor kommer pasienter fra indre Romsdal hit for å skifte hofte? Fordi vi har fint vær? Nei, fordi vi har et godt tilbud som pasientene ønsker å benytte.  -  Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Kristiansund har ortopedispesialister (Kamel Farran og Øystein Lian), men sprengt kapasitet på sengeplasser fordi avdelingen er så populær. Overlege Farran i Kristiansund ønsker ik...