• Nyere tekst fra TK: År 2000: Tidligere sykehusdirektør i Kristiansund Astrid Mollan (bildet) blir fylkets første pasientombud.
Fra nyttår blir det lovpålagt at fylkene skal ha pasientombud. Som en av de siste fylkene har Møre og Romsdal nå opprettet stillingen og ansatt Astrid Mollan.

- Vi mener Astrid Mollan har gode kvalifikasjoner til en slik jobb. Hun kjenner systemet og vet hvordan sykehusene fungerer, sier Elsa Brunvoll ved fylkesrådmannen.

Mollan ble foretrukket blant 20 søkere.

Astrid Mollan hadde vært administrerende direktør ved fylkessykehuset i Kristiansund i 13 år da hun i oktober i fjor sa opp. Siden nyttår har hun jobbet som konsulent hos fylkeshelsesjefen.
Fra 1. oktober venter altså en ny jobb. Som en av de siste fylker har Møre og Romsdal ansatt pasientombud. -
Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Nyere tekst fra TK: År 2000: Tidligere sykehusdirektør i Kristiansund Astrid Mollan (bildet) blir fylkets første pasientombud. Fra nyttår blir det lovpålagt at fylkene skal ha pasi...