Gamla riksettan, 9 augusti år 1961.

2 comments

• Fotot är taget vid Ölmstad Mellangård i Ölmstad socken. Mangårdsbyggnaden ligger till vänster utanför bilden. Vägen till höger kallades för Anslutningsvägen, som byggdes som anslutning frånRiks-Ettan till den nya motorvägen mellan Huskvarna och motell Vätterleden. Platsen kallades för Ölmstadvägen. Vägen till vänster går till Bunn. Framåt i bild syns Riks-Ettan till Skärstad.

Den vita huset till vänster i bakgrunden tillhörde smeden Einar Johansson. Till höger om Riks-Ettan syns skylten med Koppartrans-märket. Här låg en bensinmack som bl a sålde bensin under det svenska märket Koppartrans. Det bolag togs senare över av Shell.

• Tack för din kommentar och att du ville hjälpa oss förbättra informationen i Jönköpings läns museums databas