• Johan Johannesen Kemi leier en lederein. Stedet er Vuojahangohppi (Svømmbukta på norsk) i Magerøysundet på fastlands i 1983. På det her bildet er det en familie, siida, som flytter fra Karasjok til Magerøya i Nordkapp kommune. På 1980-tallet fikk siidaen reinen til å svømme til sommerbeite, bistand fra det norske forsvarets landgang fartøyer. Her har Johan Johannesen Kemi ledet en flokk inn i båten. Lederein ble brukt til å lede reinflokken i en ønsket retning, som oftest inn i gjerde. Lederein var temmet okserein, den hadde bjelle hengende rundt halsen. Når ledereinen ikke var i bruk gikk den fritt med resten av flokken, men til og med da når flokken var fri hadde ledereinen en "samlende" funksjon. De andre ville alltid følge den.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Johan Johannesen Kemi leier en lederein. Stedet er Vuojahangohppi (Svømmbukta på norsk) i Magerøysundet på fastlands i 1983. På det her bildet er det en familie, siida, som flytter...

Fotograf er ukjent.