• Jakobsbakken. Som bilde 0984
Dette er fra 6. tverrbane. På sydsiden her nede (til venstre på bildet) var det et rikt malmparti som stiger Lindås nektet noen å røre.  Men ing. Trøften hadde god lyst til å prøve å ta det. Men Lindås var sta og sa hele tiden gjennom mange år, nei. Da Lindås sluttet etter oppnådd aldersgrense og reiste fra stedet så ble det begynt drift på dette partiet. Men våren 1940 sank fjellet sammen over sydsiden av gruva fra tverrbane 7 ½ og helt opp i dagen hvor det lå noen mindre tjern. Et av tjernene rant da delvis ned i gruva og fylte den nedre delen av gruven med vann. At fjellet sprakk helt opp i dagen medførte for all ettertid inntrengning av vann inn i gruva dette fra tjernet. Selv med flere forsøk med forskjellige tetningsarbeider oppe i dagen ble det aldri helt tett. Ingen personer ble skadet ved den setningen i fjellet, men det medførte gjennom alle år senere et fordyrende merarbeid med å pumpe vannet opp og ut av gruva. Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Jakobsbakken. Som bilde 0984 Dette er fra 6. tverrbane. På sydsiden her nede (til venstre på bildet) var det et rikt malmparti som stiger Lindås nektet noen å røre. Men ing. Trøf...