• Bildet ble tatt i forbindelse med artikkel i Nordlands framtid 2. mars 1968.  Fra "ungdomssiden". Bildetekst: "Klasse 7c ved Rognan ungdomsskole. I første rad fra venstre, forfra, ses Hildegunn Nystad, Liv Sandberg og Elin Næstby. Annen rad, forfra Vigdis Olsen, Elin Sollund, Gunder Nordnes, Trond Pettersen og Torfinn Svendsen. Tredje rad: Toril Vensbakk, Gunn Mari Olsen, Bernt Ramsvik, Torodd Moen og Lars Erik Oseng. Fjerde rad: Margaret Olsen, Aud Nome, Torill Pedersen, Anne Marie Nordnes og Rigmor Rusaanes. Femte rad: Ole John Pedersen, Johan Vassbotn, Ragnar Reitbakk og Kenneth Olsen. Mellom første og annen rad står lærerinna, frøken Marit Winther Edvardsen".
    Photo: Gabrielsen , Erik Stein / Nordlandsmuseet

Fotografi av en skoleklasse med ni jenter og sju gutter kledd i gensere som sitter med hver sin pult i et klasserom i en skole