• Kakhella bru i Grimsbu, Folldal i Hedmark.
Fire menn i arbeid med grunnundersøkelse i forbindelse med brufundamentering.
Det minner om hejarsondering, en metode som fortsatt benyttes i Sverige (med moderne borerigg nå).
Opplysninger fra Vidar Baafjord som også sendte en publikasjon ved Lunds Universitet: Se vedlegg i Nedlastinger og Relaterte objekter lenger ned på siden:
Ref. til "Modernisering av geoteknisk hejarsondering,"av Kristian Eng.
Kap. 2 Hejarsondering  2.1 Historik side 3 og 4.
Avdelingen för Teknisk geologi, Lunds Tekniska Högskola, Lunds Universitet
Flere opplysninger er gitt fra Jarle Gausen, Arne Schram Simonsen, Harry S. Herland, Per Bollingmo:
Trykksondering er det norske navnet på metoden, og det var vanlig brukt helt fram til 1980-tallet. En måler altså synk ved påføring vekt.
Her snakker vi i hvert fall før-hydraulisk drift, og det ser ut som en prøvetaker som rammes ned av et fallodd fra steinbukken.
Vinsjen er nok motorisert (og derav Jerrykanna).

Relaterte objekter: Se  grunnundersøkelsesrigg fra 1966  som vi har i samlingen på Norsk vegmuseum. NVM 00-G-01341.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Grunnundersøkelse ved Kakhella bru i Grimsbu Folldal kommune i Hedmark