• Porträttbilder samlade av Nils Willen.
Nils Willen, född 20 januari 1898, bodde på en gård utanför Landskrona med sin mor och far och sin tvillingsyster. Nils far arbetade som smed. Nils utvandrade till Amerika när han var mellan femton och tjugo år gammal. Han kom till New York och bodde hos en släkting, lärde sig engelska och började arbeta. Nils Willen var mycket intresserad av fotografering under hela sitt liv och tog många bilder av hemstaden och den omgivande landsbygden i början av 1900-talet. Han samlade även porträttbilder av släktingar, vänner och grannar tagna av lokala professionella fotografer. Landskrona museum har fått Nils Willens porträttsamling av barnbarnet Neal Willen 2024. Till stor del okända.
    Photo: Landskrona museum

Porträttbilder samlade av Nils Willen. Nils Willen, född 20 januari 1898, bodde på en gård utanför Landskrona med sin mor och far och sin tvillingsyster. Nils far arbetade som smed...