• Utsyn mot Smedasundet og Karmsundet, med byen i forgrunnen. Bildet kan være tatt fra tårnet på Vår Frelsers kirke. Torggt. er midt i bildet, og går ned til Smedasundet.
    Photo: Haugalandmuseet

• Foto fra kirketårnets vindu.
    Nedover Torggaten og Torgbakken viser Sørhaug bil, Nils Sund bok og trykkeri, Haraldsgt kryss, Erik Jacobsen og Hauge Lindås til venstre. På nordsiden viser taket til gamle Håndverkeren kino, Kolstad maling, tobakksforretningen, Haraldsgt kryss, Victor Carlsen og Dagbladet før Haugesund sparebank nede ved Strandgt. I midten skulle det vært fiskerne. Sokkelen synes å vise nede ved Standgt i dette sammensatte bildet. Ved Garpeskjær er det skjær, men ingen kai, men seilskip. Vi er ved slutten av overgangen seil damp, Flott dampskip steamer norover i Karmsundet ca 1910.