• Skoleklasse. 15 piker, 11 gutter og lærer foran trapp. Ankenes folkeskole.
Øverste trinn i firedelt skole på Ankenesstrand 1924. Skolen ble bygd på 1890-tallet. Losje Hardhaus overtok senere skolen, som brant under annen verdenskrig. Skolebygningen lå ved kirka til venstre for den sett fra Narvik.
På bildet ser vi sittende fra venstre:
Jenny Simonsen, Sigrid Jakobsen, Astrid Hekkelstrand, Magna Millerjord, Dagmar Hågensen, Hanna Millerjord, Mathilde Løvgren, Edith Mojlanen, Johanna Andreassen.
Stående fra venstre:
Aminda Abrahamsen, Alfhild Grimstad, Alise Solum, Margit Kilmark, Ranveig Rødtang, Solveig Kristiansen, Erling Andersen, Leif Birkestrand, Ernst Johansen, Reidar Mathisen, Bernhard Øien.
Bak fra venstre:
Lærer Benjamin Hekkelstrand, Kristoffer Henriksen, Harald Holmlund, Ole Nyborg, Petter Svensby, Håkon Thoresen, Håkon Millerjord
    Photo: Benonissen, L. / Museum Nord

Skoleklasse. 15 piker, 11 gutter og lærer foran trapp. Ankenes folkeskole. Øverste trinn i firedelt skole på Ankenesstrand 1924. Skolen ble bygd på 1890-tallet. Losje Hardhaus over...