• Motiv: Bergensflagget ca 1700. Danebrog med den norske løve omgitt av en bladkrans i et hvitt feldt midt i korset. Løven bærer sverd og går fra flaggliket
    Photo: Forsvarets museer

1 comment

• "Som eksempel på de utallige flagtavler og -kort fra 1700-tallet bringes dette udsnit af et stik i Aubin: Dictionaire de Marine (Amsterdam 1702). (…) 4. den norske by Bergens flag med gående, sværdbærende løve (dette flag er ellers ukendt). (…) Practically all flag charts of the 18th century are unreliable."

"På samme måde studser man over det nævnte flag for Bergen i Norge. Aliard viser det som et dannebrog (stutflag), i hvis spuns (hvide midterfelt) ses en mod højre gående rød løve, holdende et blåt tyrkersværd løftet i højre pote; en krans af to grene omgiver løven.

Han meddeler, at han har set fortegningen i en håndtegnet flagbog, som han fik af en sømand. Ingen tør påstå, at der ikke kan have eksisteret et sådant flag, men det ses hverken påbudt, tilladt eller nævnt noget sted, og der kendes heller ingen billeder af skibe, som fører det. Måske kan en enkelt reder egenmægtigt have indført det for sine egne skibe. Det må dog i gunstigste tilfælde betegnes som en døgnflue. Alligevel kan vi følge det som en fast bestanddel i alle flagbøger op til den nævnte misvisende samling, udgivet 1817 i København af G. S. Reitz. Her holder løven dog ikke mere en krumsabel, men den krumskaftede økse fra det norske våben. "

Henningsen, Henning: "Dannebrog og Flagføring til Søs" s. 25 og 28, 1969.