Portrett. 1 person med modellfly, Jimmy, i armene. Tatt utendørs. Snø på bakken.

Portrett: Johan Petter med Jimmy, byggesett kjøpt for egne sparepenger.

2 comments

• Gutten med modellflyet er Johan Petter Rønne f.1952 i Trondheim, sønn av Aslaug og Reidar Rønne. Modellflyet heter Jimmy. Bilde er tatt av hans far på Lade flyplass påsken 1958.

Tidligere flygeleder og nå forfatter Hans Olav Løkken i Stjørdal har skrevet en god artikkel om denne gutten i boka «Stjørdalens krønike nr 19» side 124-130. Her står det mye om gutten som «vokste opp i en balsakasse» og som senere i voksen alder bygde sin egen Carbo Cub sammen med Olav B. Det kondemnerte seilflyet fra NTH-flyklubb LN-GBK var de også med på å restaurere sammen med flere andre veteraner.

• Reidar Rønne, faren til gutten med modellflyet, var butikkeier i Trondheim, men hans store lidenskap var modellfly og fotografering.
    Her på digitaltmuseum er noen av hans mange flybilder, flybildene er litt vanskelig å finne, men søk på navnet «Reidar Rønne».