• Bältesprydnad av brons funnet vid harvning på nummer 31
i Norra Håslöv år 1936. Sköldbuckla av brons (baksida). Enligt Axel Anderssons anteckningar den 18/5 1943 har bucklan hittads på lantbrukaren Lorentz Perssons egendom nummer 31/2 i Norra Håslöv, ett 50-tal meter norr om en fyrkantig mark, belägen sydväst om den något spetsiga Triangel som gränsar mot Vellinge. Närmaste bronsålders högen (ättehögen) från fyndplatsen är Ågsshög. Metallen består av gul brons. Föremål av detta slag förekommer här och var i de svenska museerna och benämns: bälteprydnader, bröstbucklor, midjebucklor, sköldbucklor etc. Tydligen har de utgjort vackra prydnadsföremål, fästade på dräkten, på gjördeln eller bältet framtill, eller mitt på framsidan av männens sköldar. Om här ifrågavarande buckla varit en mans- eller kvinnoprydnad, kan först avgöras efter jämförelse med liknande fynd tillvaratagna från bronsåldersgravar. Beträffande födsepoken för bucklans tillkomst, syns den av formen att döma härleda sig från bronsålderns andra period, alltså från mitten av det 16-de och slutet av det 14-de århundradet f.Kr., men av orneringen skulle man vilja hänföra den till fjärde perioden, eller tiden mellan början av det 11-te och mitten av det 10-de århundradet f.Kr. (alltså till en yngre = nyare tid).
    Photo: Trelleborgs museum

Bältesprydnad av brons funnet vid harvning på nummer 31 i Norra Håslöv år 1936. Sköldbuckla av brons (baksida). Enligt Axel Anderssons anteckningar den 18/5 1943 har bucklan hittad...